"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Azmin diminta jawab isu Lembaga Pengarah GLC berkaitan industri pasir

Lembaga Pengarah GLC berkaitan industri pasir Selangor dipersoal
ARIF ATAN
Bekas Ahli Majlis Pimpinan Pusat PKR Badrul Hisham Shaharin mempersoal pelantikan Lembaga Pengarah syarikat Selpump & Machineries Sdn Bhd (Selpump) yang ditubuhkan dua tahun lalu.

Menurutnya, Selpump pada mulanya dikenali sebagai anak syarikat Kumpulan Semesta Sdn Bhd (KKSB) tetapi kemudiannya dipertikai beberapa Lembaga Pengarah KKSB kerana syarikat itu diwujudkan tanpa melalui proses yang sepatutnya.

“Selpump & Machineries Sdn Bhd telah diwujudkan pada 2016 dengan pendaftaran SSM 1189847 – K. Dengan merekodkan Abdul Rahman Ishak yang juga merupakan CEO KKSB sebagai Lembaga Pengarahnya.

“Selain itu, Putera Azamuddin Shah Bin Abd Aziz (35 tahun), Mohd Hafiz B. Abd Rahman (34 tahun), Mohd Safee B. Mohd Sali (33 tahun).

“Bila ramai yang bising mengenai kewujudn Selpump tanpa sebarang minit persetujuan daripada Lembaga Pengarah KKSB, identiti Selpump telah ditukar dari anak syarikat KKSB dikenali hanya sebagai syarikat bersekutu sahaja,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Beliau yang dikenali sebagai Chegubard berpendapat kewujudan Selpump sebagai tergesa-gesa serta mempunyai peranan bertindih dengan KKSB.

“Persoalan pertama ialah apa perlunya Selpump diwujudkan malah peliknya yang secara tergesa-gesa dan tidak mengikut prosedur?

“Malah, peranan selpump dan KKSB juga dilihat bertindih. Siapa yang memilih dan apa latar belakang Lembaga Pengarah Selpump selain dari kelompok muda pengampu Azmin Ali?

“Paling pelik dan sangat menarik ialah apabila KKSB dengan surat ditandatangani oleh CEOnya iaitu Abdul Rahman Ishak telah memberikan perniagaan bernilai jutaan ringgit kepada Selpump yang mana Rahman juga merupakan Lembaga Pengarahnya,” dedahnya.

Menurutnya,lebih menarik lagi dua dari Lembaga Pengarah Selpump telah menubuhkan sebuah syarikat pasir yang dinamakan Tupai Sari Sdn Bhd 1076150-P.

“Tupai Sari berdasarkan siasatan kami mencatatkan Mohd Hafiz Abd Rahman dan Mohd Safee Mohd Sali selain Rokiah Hassan merupakan pemilik syarikat Tupai Sari Sdn Bhd yang mendapat jutaan keuntungan kerana terlibat dengan perniagaan perlombongan di Selangor dengan kebenaran KKSB,” jelasnya.

Sehubungan itu, beliau mendesak Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali atau atau nama-nama yang disebutkan tampil memberi penjelasan berhubung pendedahan tersebut.

Tiada ulasan: