"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pelantikan ketua hakim tidak ganggu penghayatan Islam

ZIKRI ABDULLAH

Pelantikan Ketua Hakim Negara bukan beragama Islam tidak menjejaskan aktiviti penghayatan Islam di negara ini.

Naib Presiden AMANAH Husam Musa berkata dalam sistem perundangan di negara ini, seorang Ketua Hakim Negara tiada hak mencampuri hal ehwal agama Islam.

“Ada ketua hakim boleh campur hal solat kita, zakat kita, ibadah kita atau sebarang amalan yang kita nak buat,?” soalnya ketika mengambil bahagian di Program kKuliah mingguan AMANAH Kelantan pagi ini.

Kontroversi yang ditimbulkan berkaitan pelantikan Ketua Hakim Negara Tan Sri Richard Malanjum katanya adalah rekaan pihak tertentu yang cuba mengelirukan orang ramai.

Menyentuh pentadbiran Persekutuan di Kelantan yang ditadbir oleh pembangkang, beliau memberi jaminan tidak akan mengulangi ketidakadilan yang dilakukan oleh Barisan Nasional (BN).

“Agensi-agensi persekutuan akan bergerak memajukan semua sektor untuk membangunkan rakyat.

” Agensi seperti Kada mempunyai aset yang begitu besar bagi meningkatkan sumber makanan dan aktiviti pelancongan, katanya.

Menurutnya selain meningkatkan pengeluaran padi, tanah dan saliran di kawasan Kada perlu dinaiktaraf.

“Tali air kita perlu diperkemaskan semula sebagai tapak penternakan ikan secara modern.

“Batas-batas tali air pula perlu ditanam bunga-bunga indah.

“Dengan wujudnya suasana menarik dan ikan-ikan segar dalam tali air barulah kita mampu menarik pelancong dari seluruh dunia, katanya.

Beliau turut menyebut rancangan penternakan lembu berteknologi tinggi yang akan dibawa dari negara Jepun.

“Dalam satu lawatan saya ke Jepun, didapati mereka memajukan sistem penternakan yang amat baik dan sama seperti yang disebut dalam Al Quran.

” Mereka menyembelih lembu ketika masih muda dan dagingnya lembut manakala cara memasaknya menggunakan batu yang dipanaskan, katanya.

Kuliah mingguan AMANAH yang sebelum ini diadakan di Wisma Tok Guru dipindahkan ke masjid RTC Tunjong bermula hari ini.

Tiada ulasan: