"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Isu Tabung Haji: Apa yang anda perlu tahu

RIDAUDDIN DAUD
KUALA LUMPUR -
Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Mujahid Yusof Rawa dalam sidang medianya di Parlimen semalam mendedahkan dua itu yang berlaku selepas institusi itu melakukan audit dalaman.

Dua perkara yang dikenal pasti adalah TH mengalami kerugian rosot nilai RM227 juta bersangkutan dengan pelaboran yang tidak dilaporkan.

Lebih mengejutkan, TH yang mempunyai defisit RM4.1 bilion berakhir 31 Disember tahun melanggar Akta TH 1995 Seksyen 22 (3)(a) di mana TH membayar hibah kepada pendeposit walaupun TH tidak merekodkan keuntungan dan liabiliti TH melebihi aset yang dimiliki oleh institusi itu.

Berikut merupakan kronologi membabitkan kontroversi yang berlaku dalam TH:

30 November 2018

Lembaga Tabung Haji (TH) menggemparkan negara apabila membuat dua laporan polis melibatkan beberapa bekas pengurusan kanannya.

Antaranya melibatkan bekas Pengerusi, Datuk Seri Abdul Azeez Abdul Rahim, bekas Ketua Pegawai Eksekutif, Tan Sri Ismee Ismail dan Datuk Seri Johan Abdullah.

Menurut TH, laporan dibuat melibatkan dana berjumlah lebih daripada RM22 juta dikeluarkan dari Program Yayasan Tabung Haji dan digunakan untuk aktiviti yang mempunyai kecenderungan politik.

Laporan turut dibuat berhubung salah nyata dan menyembunyikan maklumat penting melibatkan penjualan saham TH pada 2012.

1 Disember 2018

Polis mengesahkan menerima dua laporan polis yang dibuat Lembaga TH membabitkan salah guna kuasa yang dilakukan pemimpin terdahulu organisasi itu.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Bukit Aman, Datuk Seri Amar Singh Ishar Singh ketika itu berkata, setakat ini pihaknya membuat kertas siasatan mengikut Seksyen 420 dan 409 Kanun Keseksaan kerana menipu.

2 Disember 2018

Kerajaan menegaskan tidak akan berkompromi terhadap pihak yang melakukan penyelewengan terutama jika ia melibatkan wang rakyat.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Mujahid Yusof Rawa berkata beliau yakin pihak berkuasa akan bertindak mengikut undang-undang.

3 Disember 2018

Akhbar Sunday Times melaporkan, TH kekurangan RM4 bilion wang pendeposit berbanding asetnya sejak tahun 2017.

Angka tersebut dipetik melalui penyata kewangan TH bagi tahun 2016. Laporan itu mendakwa, jurang kekurangan ini mungkin lebih besar bagi tahun 2017, dan 2018.

Untuk tahun 2016, aset TH dinyatakan berjumlah RM63.6 bilion berbanding wang pendepositnya sebanyak RM67.7 bilion.

3 Disember 2018

Bekas Pengerusi TH, Datuk Seri Abdul Azeez Abdul Rahim menyifatkan Lembaga TH tidak mengikut prosedur operasi standard (SOP) institusi Islam.

Jelas beliau, TH seharusnya menjalankan siasatan dalaman terlebih dahulu dengan memanggil beliau untuk mendapatkan penjelasan dan bukannya terus membuat laporan polis tanpa mengetahui perkara sebenar susulan dakwaan RM22 juta telah digunakan untuk aktiviti berkaitan politik.

Menurut Abdul Azeez, dana RM22 juta yang digunakan untuk program ‘Ziarah Kasih’, ‘Jom Bantu Rakyat’ dan ‘Ziarah Kasih Ramadhan’ adalah untuk membantu ibu-ibu tunggal miskin di lebih 60 kawasan Parlimen tanpa mengira fahaman parti.

Tegasnya dana tersebut bukan wang daripada pendeposit TH tetapi sebahagiannya hasil daripada keuntungan pelaburan Tabung Haji itu sendiri berjumlah RM7 juta.

4 Disember 2018

Ketua Polis Negara Tan Sri Mohamad Fuzi Harun mengarahkan Jabatan Siasatan Jenayah Komersial menyiasat dua laporan polis dibuat TH pada 30 Nov lalu.

11 Disember 2018

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Mujahid Yusof Rawa mengadakan sidang media mengenai pendedahan dan laporan prestasi TH.

Tiada ulasan: