"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Tiga sebab mengapa seseorang Raja tidak dilantik sebagai Yang di-Pertuan Agong

MAJLIS Raja-Raja perlu memilih seorang daripada sembilan kalangan Raja-Raja untuk ditabalkan sebagai Yang di-Pertuan Agong bagi mengantikan kekosongan yang ditinggalkan Sultan Muhammad V.

Bagaimanapun, Perlembagaan Persekutan memperuntukkan bahawa seorang Raja layak dipilih sebagai Yang di-Pertuan Agong kecuali tiga sebab berikut;

1. Raja itu belum dewasa;

2. Raja itu telah memberitahu Penyimpan Mohor Besar Raja-raja bahawa Baginda tidak berhasrat dipilih; atau

3. Majlis Raja-raja mengambil ketetapan dengan undi sulit bahawa Raja itu adalah tidak sesuai untuk menjalankan fungsi-fungsi Yang di-Pertuan Agong disebabkan oleh kelemahan akal atau tubuhnya, atau kerana apa-apa sebab lain. Ketetapan ini memerlukan undian sekurang-kurangnya lima orang Raja.

Tiada ulasan: