"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Zahid Hamidi tak tahu halal haram ke

Sumbangan pada yayasan turut jadi milik Zahid, kata saksi
M Fakhrull Halim
KES ZAHID |
Adun Hutan Melintang, Khairuddin Tarmizi, memberitahu mahkamah, menurut pemahamannya segala sumbangan yang diberikan kepada Yayasan Akalbudi - selain menjadi milik badan itu - turut akan menjadi milik Ahmad Zahid Hamidi.

Pandangan itu dikongsinya di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur selaku saksi ke-15 pendakwaan dalam kes tuduhan rasuah, pengubahan wang haram dan kes pecah amanah dana Yayasan Akal Budi melibatkan bekas timbalan perdana menteri itu.

Perbicaraan dijalankan di hadapan hakim Collin Lawrence Sequerah.

Khairuddin yang juga ahli lembaga pemegang amanah (BOT) Yayasan Akalbudi berkata demikian dalam sesi pemeriksaan semula oleh timbalan pendakwa raya Lee Keng Fatt.

Lee merujuk jawapan Khairuddin yang bersetuju dengan cadangan peguam bela Ahmad Zahid, Ahmad Zaidi Zainal, ketika sesi pemeriksaan balas bahawa sebahagian besar pendapatan Ahmad Zahid dimasukkan ke akaun Yayasan Akalbudi.

Lee: Soalan saya, bila penyumbang sumbang kepada yayasan (Akalbudi), ia akan jadi milik siapa?

Khairuddin: Dia akan jadi milik yayasan dan peribadi (Ahmad Zahid).

Sebelum itu, dalam pemeriksaan balas, Khairuddin turut bersetuju dengan Ahmad Zaidi bahawa duit yayasan dan duit peribadi Ahmad Zahid sudah bercampur-aduk dalam akaun yayasan tersebut.

Ahamd Zaidi turut membawa Khairuddin meneliti senarai 27 sumbangan Yayasan Akalbudi di Bagan Datuk, Perak, iaitu kawasan parlimen diwakili tertuduh.

Antaranya, senarai 27 sumbangan tahunan kepada golongan fakir, asnaf, daif, anak-anak yatim; sumbangan untuk pembinaan atau penambahbaikan surau, masjid, rumah anak yatim, sekolah; bantuan perayaan, serta pencetakan naskhah al-Quran.

Tak pasti tapi banyak

Kata Ahmad Zaidi, tidak seperti laporan media pada hari pertama perbicaraan yang menyatakan tidak ada “satu sen pun daripada RM31 juta” dana yayasan digunakan untuk membantu golongan miskin, katanya, daripada senarai yang digariskan, ia “sudah lebih dari satu sen”.

Hal itu dipersetujui Khairuddin.

Ahmad Zaidi turut membacakan senarai 28 projek kebajikan termasuk di China, Afrika Selatan, Australia, Thailand, Indonesia dan Kanada yang membabitkan yayasan tersebut.

Khairuddin mengakui mempunyai pengetahuan tentang sebahagian besar daripada senarai itu dan bersetuju ia merupakan sumbangan yayasan.

Bagaimanapun, ketika pemeriksaan semula oleh Lee, beliau mengatakan “tidak pasti” tentang jumlah keseluruhan sumbangan untuk kesemua projek yang disenaraikan.

“Jumlah tak pasti. Tapi banyak,” katanya.

Dalam ucapan pembukaan pada hari pertama perbicaraan, seorang lagi timbalan pendakwa raya, Raja Rozela Raja Toran, berkata pihak pendakwaan akan membentangkan jejak aliran tunai bagi membuktikan “tidak ada satu sen pun daripada RM31 juta itu digunakan untuk kepentingan orang miskin”.

Sebaliknya, mereka akan mendedahkan satu amaun besar digunakan untuk - antara lain - membayar bil kad kredit peribadi, membeli polisi insurans kenderaan bermotor dan bayaran cukai jalan untuk kenderaan peribadi.

Selain itu, nama Mejar Mazlina sekali lagi timbul dalam perbicaraan hari ini, apabila Ahmad Zaidi bertanya kepada Khairuddin sama ada dia tahu atau tidak, bahawa salah satu sebab utama akaun Yayasan Akalbudi dipindahkan ke akaum firma guaman Messrs Lewis & Co adalah kerana pembantu khas Ahmad Zahid itu.

“Tak tahu,” jawab Khairuddin.

Ahmad Zaidi: Salah satu kesilapan Mejar Mazlina adalah mengeluarkan cek dari akaun Yayasan Akalbudi untuk bayar kad kredit dan cukai jalan Dato’ Seri (Ahmad Zahid), yang pada hakikatnya sepatutnya dikeluarkan dari akaun peribadi Dato’ Seri. Tahu atau tidak?

Khairuddin: Saya tak pasti.

Perbicaraan bersambung esok.

Tiada ulasan: