"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Azmin bakal dilantik TPM, Hishamuddin Menteri Pertahanan?

Malaysia Dateline

Buat permulaan, Muhyidin dijangka hanya akan melantik lima anggota dalam barisan kabinet beliau.

Walaupun Umno menjadi komponen utama Perikatan Nasional (PN) yang dibentuk apabila mempunyai ahli parlimen paling ramai, namun pimpinan Umno tidak mendapat tempat utama dalam barisan kabinet Tan Sri Muhyidin Yassin.

Menurut sumber, bekas Menteri Pembangunan Ekonomi yang menjadi pencatur utama penubuhan PN dan menjatuhkan kerajaan Pakatan Harapan, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali bakal dilantik menjadi Timbalan Perdana Menteri.

Selain TPM, Azmin juga bakal dilantik sebagai Menteri Kewangan.

Pimpinan Umno yang paling kanan dijangka akan dilantik ke dalam kabinet Muhyidin adalah Datuk Hishamuddin Hussein bukannya presiden atau timbalan presiden Umno.

Menurut sumber itu, Hishamuddin dijangka akan dilantik sebagai Menteri Pertahanan.

Buat permulaan, Muhyidin dijangka hanya akan melantik lima anggota dalam barisan kabinet beliau.

Bersatu hanya mempunyai 20 ahli parlimen sahaja dalam PN manakala bekas PKR Azmin (10), PAS (18) manakala Umno paling ramai (36) dan MCA (2) ahli parlimen.

Tiada ulasan: