"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Covid-19: 250,000 terkorban di seluruh dunia

AFP

Doktor merawat pesakit Covid-19 di unit rawatan rapi di sebuah hospital di Moscow. Rusia mencatatkan lebih 10,000 kes baru pada Ahad lalu, hampir sekali ganda daripada kes baru yang dilaporkan seminggu lalu dan ini kali pertama kes harian mencatatkan 5 angka. (Gambar AP)
PARIS: Jumlah kematian Covid-19 di seluruh dunia meningkat kepada 250,000 orang, dengan lebih 85% daripadanya direkodkan di Eropah dan Amerika Syarikat, menurut pengiraan AFP berdasarkan statistik rasmi.

Setakat 2230 GMT pada Isnin, AS mencatatkan 68,689 kematian, paling banyak berbanding negara lain, manakala Eropah ialah benua yang paling teruk terjejas akibat Covid-19 dengan 145,023 kematian.

Sejak koronavirus dikesan di China pada Disember tahun lalu, lebih 3.5 juta orang dijangkiti virus itu dan menjejaskan ekonomi di seluruh dunia.

Selepas AS, angka korban kedua tertinggi direkodkan di Itali (29,079), United Kingdom (28,734), Sepanyol (25,428) dan Perancis (25,201).

Lebih 1.5 juta orang disahkan positif koronavirus di Eropah, tetapi kebanyakan negara hanya menjalani ujian saringan ke atas kes paling serius.

Pengiraan itu, yang menggunakan data dikumpul AFP daripada pihak berkuasa nasional dan maklumat Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), secara umumnya dianggap hanya mencerminkan sebahagian kecil daripada jumlah sebenar individu dijangkiti Covid-19.

Tiada ulasan: