"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Maszlee membuat undi tidak percaya terhadap Muhyiddin dengan menolak jawatan pengerusi jawatankuasa penasihat Mara Corp

FMT Reporters
PETALING JAYA
: Ahli Parlimen Simpang Renggam, Maszlee Malik memutuskan untuk menolak pelantikannya sebagai pengerusi Jawantankuasa Penasihat Mara Corp.

Maszlee berkata, keputusan dibuat selepas memikirkan negara masih belum bebas dalam usaha menentang wabak Covid-19. Baginya negara perlu bebas dari bencana terlebih dahulu dan kehidupan rakyat kembali stabil.

“Saya lebih terkesan dengan kesempitan hidup rakyat dan tekanan ekonomi yang dihadapi gara-gara bencana Covid-19. Di Simpang Renggam sendiri, terlalu banyak keluarga yang tersadai derita dan perlu dibantu.

“Justeru itu, saya tidak boleh menerima lantikan ini buat masa ini. Kita masih belum menang melawan Covid-19. Negara kita harus menang dahulu, bebas dari bencana dan kehidupan rakyat kembali stabil,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Semalam, Menteri Pembangunan Luar Bandar, Abd Latiff Ahmad mengumumkan pelantikan Maszlee sebagai pengerusi jawatankuasa penasihat Mara Corp bersama 7 individu lain yang dilantik sebagai ahli Majlis Mara berkuatkuasa 15 Mei depan.

Menurut Maszlee, beliau percaya apa sahaja bentuk pelantikan yang dibuat merupakan satu amanah dari rakyat dan manfaatnya harus dipulangkan kembali kepada rakyat.

“Kepentingn rakyat adalah paksinya dan bukannya keuntungan peribadi. Perhitungan saya jelas, keputusan yang saya lakukan mesti selari dengan mandat diberikan kepada saya dari penyokong dan rakyat Simpang Renggam khususnya, juga rakyat Malaysia umumnya,” katanya.

Maszlee turut menaruh keyakinan terhadap penubuhan Majlis Amanah Rakyat (Mara). Menurutnya, masih banyak lagi potensi yang boleh dikembangkan dalam usaha memartabatkan ekonomi Bumiputera.

“Saya yakin banyak pembangunan dan kemajuan dicapai sejak penubuhan Mara, dan banyak lagi potensi yang boleh dikembangkan. Mara berjaya melahirkan ramai golongan profesional dan usahawan Bumiputera.

“Agensi ini perlu berikan tumpuan sepenuhnya untuk benar-benar membantu golongan B40, pekerja makan gaji hari, juga bumiputera kehilangan kerja dan ramai lagi kelompok rakyat yang terjejas akibat Covid-19.”

Tiada ulasan: