"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kadir Jasin umum keluar Bersatu

Tokoh wartawan A Kadir Jasin mengumumkan telah keluar Bersatu.

"Saya keluar Bersatu berkuatkuasa 6 Ogos 2020 melalui surat kepada Setiausaha Kerja (Kapten (B) Muhammad Suhaimi Yahya) pada tarikh yang sama," katanya pada suatu kenyataan ringkas hari ini.

Bekas ahli majlis tertinggi Bersatu itu pernah menjadi penasihat media kepada Dr Mahathir Mohamad.

Tindakan Kadir selepas Dr Mahathir pada petang tadi memaklumkan akan menubuhkan satu lagi parti yang "akan berasas kepada pejuangan untuk orang Melayu dan peribumi" sebagaimana Bersatu yang diasaskannya sebelum ini.

Dr Mahathir berkata matlamat parti baru itu masih bertujuan "menghapus rasuah dan kleptokrasi" dan menegaskan perjuangan wadah politik baru itu "berasas semangat, bukan duit."

Ahli parlimen Langkawi juga meramalkan parti barunya akan menghadapi "masalah" dengan Pendaftar Pertubuhan (ROS) seperti yang pernah dialami Bersatu dan Pakatan Harapan sebelum PRU14.

Dalam perkembangan berkaitan, Presiden PAS Abdul Hadi Awang memberikan maklum balasnya mengenai langkah politik terbaru bekas perdana menteri itu.

"Itu terpulang kepada Tun Mahathir. Malaysia sebuah negara demokrasi, tiada siapa boleh halang untuk tubuh parti," katanya pada ciapan di Twitter.

Tiada ulasan: