"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Apa yang berlaku dalam Amanah?

Untuk makluman, saya telah meletakkan jawatan sebagai Ahli Jawatankuasa Amanah Nasional dan Pengerusi Biro Pertanian & Pembangunan Luar Bandar Amanah Nasional pada 30 okt 2020 yang lalu.

Pemakluman ini telah saya sampaikan kepada YB Tuan Hj Mohamad Sabu selaku Presiden parti pada tarikh yang sama.

Hari ini, jumaat 18 dis 2020, saya umumkan secara resmi bagi mengelak prasangka dan tanda tanya khususnya menjelang Konvensyen Amanah Nasional yang dijadualkan pada 26-27 dis ini di Melaka.

Saya mula terlibat dalam politik sejak tahun 1986. Terlibat dengan PAS dan kini Parti Amanah Negara di era pemerintan BN, PH dan PN. Suka duka, susah senang dan mehnah dalam perjuangan selama 34 tahun; banyak pengalaman yang dirasai dan pengajaran berguna sebagai muhasabah diri.

Saya berhasrat untuk memberi tumpuan penuh kepada beberapa Ngo yang saya dan rakan rakan tubuhkan. Antaranya Majlis Permuafakatan Ngo Felda(MPNF), Pertubuhan Gerak Tani Negeri Johor dan Ngo Malaysia Baru.

Selaku anak peneroka Felda yang dibesarkan dalam persekitaran Felda yang penuh warna warni, saya menerima banyak pendedahan dan berinteraksi dengan banyak pihak. Ia menguji prinsip dan intergriti kita; antara kepentingan peribadi atau peneroka felda yang kerap kali menjadi mangsa ketidak adilan.

Selama setahun empat bulan sebagai Pengerusi Lembaga Pertubuhan Peladang, saya terhutang budi khususnya kepada YB Datuk Seri Salahudin Ayub yang memilih saya menggalas amanah di agensi terbesar dalam Kementerian Pertanian & Industri Asas Tani(MOA) dan menimba banyak pengalaman meskipun dalam tempoh yang singkat. Ia mendorong saya menubuhkan Ngo Pertubuhan Gerak Tani sebagai kesinambungan membina networking para usahawan tani di seluruh negara. Saya mensasarkan 2 tahun bagi Ngo ini memaksimumkan usaha membantu para usahawan tani hingga ke peringkat eksport/antarabangsa.

Sebagai ahli politik yang telah bergelumang dari bawah; polemik dan pertembungan dalaman parti dan berdepan lawan politik yang berbagai sifatnya; kematangan dalam melihat masa hadapan negara adalah amat penting.

Sudah sampai masanya politik baharu@konsolidasi yang merentasi politik kepartian dapat dijayakan.

Meskipun kita berbeza pandangan dan idealogi politik dari sistem demokrasi berparlimen,keutamaannya adalah keselesaan@kebahagiaan hidup rakyat. Political will melalui kemahuan yang kuat untuk mengubah nasib rakyat mesti diserlahkan. Bukan hanya retorik dan saling berebut kuasa yang tiada kesudahannya.

Inilah Malaysia Baru yang saya yakin diimpikan dan menjadi harapan seluruh rakyat Malaysia .

Melalui Ngo, konsep semak dan imbang dapat diamalkan secara lebih terbuka. Ia menjadi kuasa ke tiga yang sentiasa memberi input kepada dasar dasar kerajaan dan saling bekerjasama dengan berbagai pihak.

Terima kasih atas kepercayaan parti selama ini dan mohon maaf atas kesilapan dan kelemahan sepanjang memegang jawatan.

Datuk Mazlan Aliman

18 dis 2020

Tiada ulasan: