"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Ehhh … Zaman Bani Lebai pun ada pertandingan Ratu Cantik

MALAYSIA DATELINE

Ehhh … Zaman Bani Lebai pun ada pertandingan Ratu Cantik

Ehhh … Zaman Bani Lebai pun ada pertandingan Ratu Cantik? Itulah pertanyaan yang dikemukakan para netizen berikutan pertandingan ratu cantik Miss/Mrs Plus World Malaysia 2020 2 Januari ini.

“Jgn fitnah ulamak,” kata Marzuki Ismail, ketika mengulas usikan yang dibuat oleh Jamzuri Ardani, seorang aktivis media sosial mengenai isu ini.

Isu pertandingan ratu cantik memuncak pada tahun 1995 ketika Datuk Ishak Baharom menjadi Mufti Selangor.

Beliau bersama pegawainya membantah pertandingan itu dan menjadi isu utama yang dimainkan oleh Pas pada ketika itu.

Namun, selepas Pas menyertai kerajaan, pertandingan ini bebas diadakan dan mendapat liputan dari media utama negara termasuk New Straits Times, Utusan Malaysia dan Malay Mail.

Berbeza dengan ratu cantik sebelum ini, tema Miss/Mrs Plus World Malaysia 2020 agak menarik kerana temanya adalah ‘for promoting body positivity, healthy lifestyle, and women empowerment’ (membuat promosi bentuk badan secara positif, gayahidup sihat dan memperdayakan wanita).

Pertandingan ini menonjolkan wanita gemuk tetapi cantik.

Tiada ulasan: