"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Prof Ungku Aziz meninggal dunia

Profesor Diraja Ungku Abdul Aziz Ungku Abdul Hamid menghembuskan nafasnya yang terakhir di Hospital Prince Court di Kuala Lumpur hari ini.

Allahyarham dilaporkan meninggal akibat sakit tua pada jam 4.30 petang tadi dan dijangka dikebumikan pada malam ini.

Isteri allahyarham Rohayah Ahmad Bahiran dipetik Astro Awani berkata jenazah Prof Ungku Aziz, 98, akan dibawa ke Masjid At-Taqwa.

Allahyarham merupakan tokoh penting di sebalik penubuhan Lembaga Urusan Tabung Haji dan gagasan koperasi tanah air, termasuk Angkatan Koperasi Kebangsaan Malaysia Berhad (Angkasa).

Antara anugerah yang pernah diberikan kepada allahyarham Ungku Aziz ialah "Profesor Diraja Ekonomi" (Pembangunan Luar Bandar) pada 17 Jun 1978, Tokoh Koperasi Negara sempena Hari Koperasi Negara pada 21 Julai 2002.

Allahyarham merupakan bapa kepada bekas Gabenor Bank Negara, Tan Sri Dr Zeti Akhtar.

Tiada ulasan: