"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Edar dadah di Penjara Sungai Buloh, warden ke tali gantung

FMT Reporters

PETALING JAYA: Seorang warden dijatuhkan hukuman gantung sampai mati oleh Mahkamah Tinggi Shah Alam kerana mengedar dadah di Penjara Sungai Buloh.

Mohd Elmy Arif Hamid, 40, menunduk selepas hukuman itu diputuskan Pesuruhjaya Kehakiman, Nurulhuda Nur’aini Md Nor.

Menurut laporan Sinar Harian, Nurulhuda dalam penghakimannya berkata, pihak pembelaan gagal menimbulkan keraguan munasabah ke atas kes pendakwaan.

Elmy dihukum gantung bagi kesalahan mengedar 325.1g kanabis dan 84.97g methamphetamine di Penjara Sungai Buloh pada 11 malam 18 Jun 2019, mengikut Seksyen 39B (2) Akta Dadah Berbahaya (ADB) 1952.

Bagi pertuduhan ketiga mengikut Seksyen 39A (1) ADB, lelaki itu dihukum penjara dua tahun dan tiga sebatan kerana memiliki 4.25g heroin.

Mahkamah menjatuhkan hukuman penjara enam bulan hingga setahun bagi tiga lagi pertuduhan, iaitu memiliki 1g Monoacetylmorphines dan Etizolam (38.67g) serta Clozapine (50.8g) dalam kawalannya.

Tertuduh yang didakwa di bawah Seksyen 12(3) ADB, Seksyen 30 dan 9 Akta Racun 1952, diperintah menjalani hukuman penjara serentak mulai tarikh tangkapan pada 18 Jun 2019.

Tiada ulasan: