"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

MENGEJUTKAN!! Penempatan haram dilengkapi sekolah diserbu, 67 ditahan

Bernama
Warga Indonesia yang ditahan Jabatan Imigresen Negeri Sembilan dalam serbuan di sebuah penempatan haram di Nilai Springs awal pagi tadi. (Gambar JIM)
SEREMBAN: Jabatan Imigresen Negeri Sembilan menahan 67 pendatang tanpa izin dari Indonesia di sebuah penempatan haram di Nilai Springs, dekat sini, awal pagi tadi.

Pengarahnya, Kennith Tan Ai Kiang berkata, 31 lelaki dan 36 perempuan, termasuk 36 kanak-kanak serta bayi berusia dua bulan, ditahan dalam operasi 1.30 pagi itu.

Beliau berkata, hasil risikan mendapati penempatan itu memiliki kemudahan sekolah menggunakan silibus pendidikan negara jiran, selain turut dilengkapi beberapa set generator bagi membekalkan elektrik.

“Anggota yang terlibat dalam operasi itu perlu berjalan kaki meredah kawasan hutan sejauh 1.2km untuk sampai ke kawasan penempatan tidak rata dan berpaya, serta dikelilingi besi serpihan jerat dan anjing liar itu.

“Semasa serbuan, ada warga asing cuba melarikan diri serta bertindak agresif bagi mengelak ditangkap,” katanya dalam kenyataan.

Tan berkata, risikan awal mendapati warga asing itu menduduki penempatan berkenaan lebih dua tahun lepas, dan semasa serbuan, pihaknya turut menemui beberapa senjata tajam seperti lembing dan parang.

“Semua tahanan kini ditempatkan di Depot Imigresen Lenggeng bagi siasatan lanjut. Jabatan Imigresen sedang mengenal pasti sama ada penempatan di Nilai Springs itu dibina atas tanah persendirian atau kerajaan negeri yang diteroka secara haram,” katanya.

Beliau berkata, antara kesalahan dikesan adalah tidak memiliki dokumen pengenalan diri, tinggal lebih masa dan lain-lain kesalahan berkaitan Akta Imigresen 1959/63, Akta Pasport 1966 dan Peraturan-peraturan Imigresen 1963.

Tiada ulasan: