"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

‘Selagi boleh ugut guna agama, selagi tu tak berubah’ – Pemuda kecewa lihat orang cakap Kelantan tak mahu maju

SHAFIQAH MUKHSIN

Tular di media sosial mengenai kenyataan seorang pengguna Facebook yang berkongsi bagaimana tidak semua rakyat Kelantan mahukan kemajuan.

Ujarnya, kemajuan satu negeri akan menyebabkan harga semakin mahal dan rakyat di negeri itu lebih selesa dengan Melayu-Islam memerintah.

Tangkap layar kenyataan dibuat individu terbabit.
Seorang pengguna Facebook, Adlan Hafiz memohon lelaki yang dikatakan bukan berasal dari Kelantan untuk tidak membuat kenyataan seolah-olah mewakili suara rakyat negeri itu.

“Tak payah sembanglah kalau bukan orang Kelantan. Yang kena hadap tak ada air, jalan teruk setiap kali musim cuti, air kotor, masalah sampah semua kami.

“Malah ada masalah tak cukup api (eletrik) masa cuti, kami juga yang kena hadap masalah tak ada kerja dan banyak lagi masalah kalau nak ditulis.

Pemuda tersebut terpaksa menerima hakikat dilahirkan di Kelantan namun membidas kenyataan pemilik Facebook untuk tidak sewenangnya meletakkan ‘label’ mereka gembira dengan keadaan tersebut.

“Bila bersuara sedikit mulalah timbul ‘nak Islam ke nak selesai masalah’, selagi boleh ugut guna agama selagi tu tak berubah Kelantan.

“Letak tunggul kayu jadi calon Pas pun mesti akan menang. Otak rakyat memang dan kena cuci dari kecil lagi, kalau pangkah selain Pas, masuk neraka,” tambahnya.

Tiada ulasan: