"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Polis buka kertas siasatan ke atas Sanusi atas dakwaan 'hina' Sultan Selangor

Hariz Mohd

Polis telah melancarkan siasatan terhadap Menteri Besar Kedah Muhammad Sanusi Md Nor berhubung kenyataannya yang didakwa menghina Sultan Selangor, kata Ketua Polis Negara Razarudin Hussain.

Razarudin berkata ahli politik sepatutnya menghindari isu 3R (race, religion, royalty) agar tidak mencetuskan ketegangan, terutama menjelang PRN.

“Berkenaan menteri besar Kedah, kita telah buka kertas siasatan berkaitan 3R semalam," katanya dalam sidang media di Bukit Aman.

Razarudin merujuk kenyataan Sanusi dalam satu ceramah kelmarin, di mana dia didakwa memperlekehkan perkenan Sultan Sharafuddin Idris Shah terhadap pelantikan Amirudin sebagai menteri besar Selangor.

Dalam satu rakaman video yang tular di media sosial, Sanusi dilihat membandingkan Sultan Kedah dan Sultan Selangor.

"Bukan koman-koman (lekeh), sultan setara itu hangpa bayang dan tengok menteri besar (merujuk dirinya), sultan hebat macam itu tak akan pilih menteri besar cokia macam Amir (Amirudin). Inci pun tak berapa cukup," katanya.

Pasukan petugas khas siasat 3R

Razarudin berkata kes Sanusi disiasat oleh pasukan petugas khas yang mengendalikan kes 3R.

Dalam pada itu, dia berkata polis mendapati insiden membabitkan 3R semakin meningkat menjelang PRN.

Katanya, ia berbahaya terutama apabila disentuh oleh pemimpin yang berpengaruh.

"Jadi lagi bagus kita jangan bercakap isu 3R ini, terutama hampir dengan PRN.

"Contohnya, kalau yang bercakap itu ketua macam saya, saya mengapi-apikan orang, pengikut saya akan lebih semangat untuk mungkin (boleh menyebabkan hal) tidak selamat di mana-mana seamasa PRN nanti.

"Itu bahaya perkara-perkara 3R ini bila disentuh," katanya lagi.

Berkenaan kes 3R, Razarudin berkata polis telah membuka 61 kertas siasatan sejak 27 Mac.

Ia termasuk kes melibatkan individu berprofil tinggi seperti Presiden PAS Abdul Hadi Awang, Pengerusi DAP Lim Guan Eng dan bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad.

Dia berkata polis mendapati ada ucapan yang disiasat memang mengandungi unsur yang melanggar undang-undang.

"Sebahagian kertas siasatan telah diserahkan kepada Pejabat Peguam Negara," katanya lagi.

Tiada ulasan: