"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Polis tahan sekutu Jho Low, Jasmine Loo - Menteri

Hariz Mohd

Polis telah menahan Jasmine Loo Ai Swan, iaitu sekutu kepada ahli perniagaan dalam buruan Low Taek Jho yang didakwa terlibat dalam skandal 1MDB.

Menteri Dalam Negeri Saifuddin Nasution Ismail berkata Loo ditahan pada Jumaat lalu.

Menurut Saifuddin, peguam Loo telah memberitahu pihak berkuasa yang dia sedia untuk bekerjasama dengan polis dan kerajaan dalam siasatan 1MDB.

"Jasmine Loo Ai Swan, individu yang kami percayai ada maklumat berkenaan 1MDB, telah ditahan polis pada Jumaat, 8 Julai.

"Dia ditahan di Kuala Lumpur dan dibawa ke ibu pejabat polis daerah (IPD) Dang Wangi. Polis telah mendapatkan perintah reman terhadapnya pada Sabtu.

"Siasatan dibuat mengikut Seksyen 409 Kanun Keseksaan dan polis pastinya perlu menyiasat beberapa perkara," katanya.

Saifuddin namun enggan mengulas lanjut berkenaan penahanan Loo.

DIa juga berkata tiada pengetahuan berkenaan perkembangan siasatan, termasuk sama ada Loo telah mendedahkan sebarang maklumat berkenaan Jho Low atau tidak.

Loo merupakan bekas pengarah eksekutif strategi kumpulan 1MDB dan didakwa termasuk dalam lingkaran dekat Jho Low.

Dia juga didakwa menerima dana 1MDB yang diselewengkan.

Menurut Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat, Loo menerima AS$5 juta (RM23.2juta) ketika fasa Aabar-BVI skandal 1MDB dan AS$10 juta (RM46.5 juta) ketika fasa Tanore skandal tersebut.

Tiada ulasan: