"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Hubungan Sultan - Rakyat : Hanya Pilihanraya Jawapannya


Hubungan pihak Istana Perak dengan rakyat Perak tiba-tiba menjadi semakin tegang dan renggang ekoran dari episod kemelut politik Perak yang telah menyaksikan satu rampasan kuasa paling jijik di dalam sejaran negara.

Tidak sukar untuk menuding jari siapa penyebabkany kerana semua rakyat negara ini mengetahuinya kerana masing-masing mengikuti perkembangan kemelut ini sejak dari detik permulaan ia berlaku.

Dan apabila terjadi rampasan kuasa yang menobatkan Zambry Abd Kadir sebagai menteri Besar bagi sebuah kerajaan BN yang tidak dibentuk melalui sistem pemilihan oleh rakyat, tetapi sekadar penonjolan dari "orang yang tamak kuasa" serta mendapat perkenan pula dari pihak Istana, rakyat Perak hampa dan kecewa.

ADUN-ADUN yang melompat yang pada awalnya begitu ceria di waktu pengumuman oleh si perampas kuasa, tiba-tiba kini mendapati diri mereka menjadi sasaran penghinaan penduduk dan pengundi mereka sendiri menjadikan mereka sebagai manusia yang sudah tidak mempunyai nilai harga diri - satu trauma yang tak pernah dialami di sepanjang hidup mereka dan seluruh keluarga mereka kini menjadi sasaran kutukan dan hinaan yang tiada tara dasyatnya.

"Khianat" - satu perkataan setajam sembilu tetapi yang teramat tepat menjelaskan sikap mereka yang melompat.

Berdasarkan perkembangan yang ada, tidak mungkin mereka dapat bertahan lebih lama di kerusi yang mereka duduki kini, kerana segala-galanya sudah tidak bererti lagi apabila singgah di warung kopi pun mereka "terasa sendiri" yang diri mereka diejek oleh makhluk-makhluk sekeliling.

"Hey bedebah", "hoi pengkhianat", "manusia hipokrit" dan pelbagai panggilan jelek terngiang-ngiang di telinga mereka - tiada siapa yang menjerit begitu tetapi ia datang dari hati mereka sendiri - sebagai hukuman terhadap apa yang mereka telah lakukan.
                                                                                                                                   Bagi istana, yang menjadi kegusaran baginda satu ketika dulu tetiba kini persis menjadi nyata.     

Raja Nazrin pernah bertitah:

Islam juga telah membawa Raja Melayu kepada dua konsep murni, adil dan muafakat. Konsep adil dapat dibuat tafsiran lanjutan kepada perjanjian di antara Demang Lebar Daun dengan Sang Sapurba yang dijadikan 'magna carta' orang Melayu. Konsep keadilan politik Melayu dibayangkan oleh kata-kata 'Raja adil Raja disembah - Raja zalim Raja di-sanggah'. Konsep taat setia rakyat kepada Raja tidak bererti bahawa Raja boleh melakukan apa sahaja menurut sesuka hati. Konsep muafakat menekankan kepada semangat bermesyuarah.

Titah itu tiba-tiba menjadi batu ujian pula kepada takhta yang baginda sendiri apabila tidak menjangka sudah ada jebat-jebat yang tidak lagi khuatir untuk dihukum sula.

Dengan senario yang ada, hanya ada satu jalan yang boleh menjembatani semula hati rakyat kepada pihak istana - itulah pilihanraya.

Jika tidak hubungan mesra yang terpupuk selama ini akan terus mencuka.                                                                                                                                                                                                              
http://greenboc.blogspot.com/

Tiada ulasan: