"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pengurusan kes Karpal saman Utusan, 1 Julai

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini menetapkan 1 Julai ini, pengurusan kes saman fitnah RM10 juta yang dikemukakan oleh Pengerusi DAP, Karpal Singh terhadap Utusan Melayu (M) Berhad dua tahun lalu.

Tindakannya itu berhubung artikel berbaur fitnah tentang komennya mengenai Islam.

Timbalan Pendaftar Anisah Normah Muhammad Nor menetapkan tarikh itu dalam kamar hari ini.

Peguam Sangeet Kaur Deo mewakili Karpal Singh yang juga adalah anggota parlimen Bukit Gelugor manakala M Mohana Kumar, pula mewakili Utusan Melayu.

Dalam kenyataan tuntutannya, Karpal Singh, yang juga peguam, mendakwa artikel bertajuk "DAP Diingat Jangan Bakar Perasaan Melayu", yang disiarkan pada 25 Ogos 2008, oleh
Utusan Malaysia, menyebut bahawa beliau membuat kenyataan mengenai Islam dalam ucapan alu-aluannya pada Kongres Kebangsaan DAP kali ke-15 yang diadakan pada hari sebelumnya.

Karpal Singh mendakwa perkataan yang didakwa berbaur fitnah itu difahami membawa maksud, antara lain, beliau seorang ahli politik yang cenderung untuk mewujudkan pergeseran dalam kalangan masyarakat berlainan kaum di negara ini, sama sekali adalah palsu dan berniat jahat, serta bertujuan memusnahkan kerjaya profesional serta politik beliau.

Pengerusi DAP kebangsaan itu berkata beliau secara konsisten menegaskan dalam ucapan umum dan sebagai seorang Anggota Parlimen di Dewan Rakyat sejak 26 tahun lalu bahawa Islam adalah agama rasmi negara ini seperti yang diperuntukkan mengikut Artikel 3 (1) Perlembagaan Persekutuan.

Beliau memohon RM10 juta ganti rugi umum, ganti rugi teruk dan ganti rugi teladan, faedah, kos serta relif lain yang difikirkan sesuai oleh mahkamah.

Utusan Melayu, dalam kenyataan pembelaannya yang difailkan pada 3 Nov 2008, berkata pernyataan maaf yang disiarkan oleh akhbar itu diterima oleh Karpal Singh sebagai memenuhi surat tuntutannya.

Ia mendakwa perkataan yang dibantah oleh Karpal Singh itu dimuatkan dalam artikel berkenaan akibat salah faham/kekeliruan dan ia merupakan kesilapan yang tidak disengajakan.

Selain itu, ia turut mendakwa artikel berkenaan disiarkan dengan berniat baik dan ikhlas tanpa sebarang niat jahat terhadap Karpal Singh.

-Bernama-

Tiada ulasan: