"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Mat Sabu nafi ada 'misi' pujuk pemimpin Umno

Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu hari ini menafikan terlibat dalam usaha memujuk pemimpin Umno, termasuk bekas menteri Tan Sri Kadir Sheikh Fadzir meninggalkan parti kelmarin.

Sebaliknya, jelas Mohamad beliau hanya mengadakan "kunjung hormat" dengan bekas pemimpin Umno yang pernah menganggotai Majlis Tertinggi Umno lebih daripada 20 tahun itu.

"Beliau adalah pemimpin yang rasional, beliau tinggalkan Umno adalah pertimbangannya sendiri.

"Tiada dalam PAS, tidak ada sesiapa memujuknya. Hilanglah kredibiliti kalau mudah dipujuk," katanya kepada Malaysiakini hari ini.

Mohamad merujuk kepada laporan Berita Harian hari ini bahawa beliau terlibat dalam misi itu melalui beberapa rundingan yang dijalankannya.

Akhbar itu hari ini melaporkannya sebagai berkata, selain Kadir, banyak lagi pemimpin Umno yang akan menyusul.

"Aku dah berunding dengan dia lama dah. La ni (sekarang) keluar Umno baru hangpa (kamu) tahu.

"Berlambak lagi aku sedang berunding sekarang... tunggu," beliau dipetik sebagai berkata oleh harian itu.

Bercakap dalam ceramah di Jitra baru-baru ini, Mohamad berkata, ramai pemimpin Umno suka kepadanya kepada menyokong langkah pemimpin parti lawan yang baik.

Ia, menurut Mohamad Sabu lagi, antaranya dalam isu pelantikan Datuk Seri Idris Jala sebagai ketua pegawai eksekutif Syarikat Penerbangan Malaysia (MAS) sebelum ini.

Harian itu juga melaporkan Mohamad sebagai membayangkan kembali bertanding dalam pilihan raya umum akan datang walaupun kedudukannya di Kedah masih samar-samar.

Tiada ulasan: