"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Setelah Kadir letak jawatan, sekarang isunya hanya masa untuk Ku Li dan Tee Keat


Setelah Kadir letak jawatan, sekarang isunya hanya masa untuk Ku Li dan Tee KeatBeberapa pemimpin UMNO mengalu alukan perletakan jawatan mantan Menteri Pelancongan Kadir Sheikh Fadzir, yang dalam keadaan sukar bila dengan lantang mengecam gejala rasuah dalam parti. Ada yang melabelkan beliau sebagai pembelot dan tidak mengenang budi tetapi hal ini sudah dijangkakan- UMNO perlu menjaga airmuka segera setelah Kadir yang dengan lantang membuat kecaman tersebut, dengan senang hati melepaskan keahlian yang telah sekian lama di pegangnya.
Kini, jelas lah Kadir,Naib Presiden gerakan reform Angkatan Amanah Merdeka atau Amanah terus ke lembaran baru dari bertekak dengan pemimpin seperti Setiausaha Agung UMNO Tengku Adnan atau ketua penerangan Ahmad Maslan.
Walaupun Kadir tidak menyatakan apa rancangan seterusnya, perletakan jawatan tersebut mencetuskan spekulasi beliau akan menyertai parti pembangkang,bekerja sepenuh masa untuk Amanah atau bersara terus dari politik. Antara tiga perkara itu,pilihan terakhir dijangkan yang paling kurang kebrangkalian untuk diambil memnadangkan semangat baru Kadir dengan pembentukan Amanah dalam bulan Julai tahun lepas oleh tokoh UMNO Tengku Razaleigh Hamzah.
Ucap tahniah dari Anwar kepada Kadir atas keputusannya


Reaksi dari pihak pembangkang sangat positf. Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim telah mengalu alukan usaha Kadir untuk ‘menyertai agenda reform’ manakala pemimpin2 lain dalam Pakatan Rakyat menjangka lebih banyak perletakan jawtan dari BN akan menyusul. Parti2 dalam BN termasuk UMNO secara perlahan tapi jelas semakin pecah belah beberapa tahun kebelakangan ini akibat pimpinan yang lemah, politik basi dan ketidakupayaan untuk berubah mengikut masa.

Dalam UMNO sendiri, ketika pemimpin2 nya termasuk ketua menteri Melaka Mohd Ali Rustam mengecam Kadir sebagai pembelot, keengganan parti tersebut untuk berubah walau seinci polisi dan kesilapan nya mungkin menjadi penyebab ahli-ahlinya menyerah merupakan satu bayangan kepada keadaan tegang dalam UMNO.Ramai ahli2 menjadi lebih marah dan mempersoalkan samada mereka ada masa depan atau tidak.
Setelah 5 dekad mempunyai kuasa hampir mutlak, pemimpin-pemimpin asal dan ahli keluarga bekas-bekas presiden menganggap parti tersebut sebagao harta persendirian mereka dan sesiapa yang ingin memimpin UMNO perlu datangnya samada dari keluarga Mahathir Mohamad,Razak atau Hussein Onn, atau seseorang yang mendapat sokongan mereka.
Siling kaca dan waran kematian


Siling kaca ini ialah halangan utama untuk bakat baru dan muda dari menyertai UMNO. Ia juga menjadi waran kematian untuk parti.Jika Kadir yang selama ini mengabadikan beberapa dekad dalam hidupnya untuk UMNO boleh pergi begitu sahaja, apa lagi pemimpin2 baru yang lebih muda dan bersemangat pasti akan terasa lebih hangat .

Penghijrahan keluar meninggalkan parti beramai ramai sudah pasti, samada masuk PKR atau PAS. Dalam lingkungan nya sendiri, presiden UMNO dan PM Najib Rzak tidak mengeluarkan sepatah pun perkataan untuk terus mendemokratkan UMNO atau menyegerakan kenaikan pemimpin muda ke pimpinan tertinggi.Malahan beliau dan penasihat nya sibuk mencipta aura hebat untuk diri,seumpama pimpinan diktator Korea Utara,dan bagi tujuan meneruskan pemerintahan nya.
Berdasarkan mendung yang berarak, bukan kejutan jika pemerhati menunggu siapa kah seterusnya akan meninggalkan UMNO dan BN terutama pemimpin Amanah?Kadir meletak jawatan setelah pendedahan politik wang yang kotor dalam UMNO.Beliau juga enggan menarik balik kata-katanya, dan kes beliau tidak akan jadi kes terpinggir. Baru-baru ini, pemimpin veteran UMNO seperti MP Pulau Manis Mohd Ariff Sabri Aziz dan Aspan Alias dari Negeri Sembilan meninggalkan UMNO untuk sertai DAP,walaupun kedua nya bukan pemimpin sneior, hal ini membuka mata ramai.
Ku Li seterusnya?


Bagaimana dengan Tengku Razaleigh atau Ku Li, pengasas Amanah dan MP Gua Musang yang dikatakan penyelamat UMNO oleh puak kiri dan atas pagar dalam parti itu. Sebetulnya, ketika Tengku Adnan menyelar Kadir di khalyak ramai, kata-kata nya juga ditujukan kepada Ku Li, yang juga lantang menghentam politik UMNO lapuk dan perkauman UMNO.

Pemerhati berpendapat Ku Li ‘belum bersedia’ lagi untuk meninggalkan UMNO kerana masih ad apeluang baginya untuk menggantikan Najib dan melaksanakan perubahan yang diperkatakan oleh nya sejak sekian lama. Terbaru,mantan menteri kewangan Daim Zainuddin berkata Najib perlu undur diri jika BN tidak perbaiki keputusan pilihanraya 2008. Dalam keadan itu, daim berkata beliau berharapa Muhyiddin atau ‘pencabar’ baru akan tampil. Pencabar tersebut kemungkinan besar ialah Ku Li, yang pernah mencabar Najib untuk kerusi presiden parti pada 2008 tetapi gagal.
4 tahun sudah berlalu, dan sekarang cerita sudha lain buat Ku Li. Jika hanya kerana beliau tidak yakin dengan parti mana beliau boleh menang, nampaknya sudah jelas politik yang di momokkan oleh Mahathir dan diamalkan oleh Najib telah ditolak rakyat dan UMNO perlu segera berubah untuk terus hidup. Pada umur 75 tahun,masa tidak menyebelahi Ku Li wapaupun beliau masih sihat. Begitupun, Ku Li masih mahu melihat pengaruhnya dalam UMNO sekurang kurang nya sehingga perhimpunan agung dan pemilihan parti yang dijangka berlangsung tahun ini.
Ku Li sendiri saja yang tahu keadaan sebenar.Bila ditanya kemungkinan meninggalkan UMNO, Ku Li dipetik sebagai berkata”Jika saya ingin meninggalkan UMNO,saya dah bebuat demikian lama dahulu.”
Tee Keat juga tunggu masa saja


Jika PRU 13 diadakan sebelum pemilihan UMNO, mungkin Ku LI akan buat keputusan lebih awal. Kubu kuatnya ialah di Gua Musang tapi adakah belaiu akan bertanding disitu atas tiket UMNO? Lagipun agak janggal jika beliau keluar selepas itu.Tentunya Ku Li tersenarai dalam senarai calun Najib dan terpilih bertanding mempertahankan Gua Musang dengan harapan beliau akan berpuas hati dan berdiam diri setelah memperolehi kerusi mudah untuk UMNO.

Berkenaan kes rakan seperjuangan dalam BN dan Amanah Ong Tee Keat, yang memberi amaran akan mempertahankan kerusi Ampang Jaya dengan atau tanpa BN, para penyokongnya berkata kemungkinan beliau tiada dalam senarai calun memandangkan belisu disenaraihitam oleh pesaing nya,Presiden MCA Chua Soi Lek yang nampaknya sanggup menggadai MCA demi untuk menjatuhkan Tee Keat.
Soalan sama terpakai kepada Kadir,terpakai kepada Ku Li dan Ong.Adakah mereka akan sertai Pakatan Rakyat atau bertanding sebagai ahli Amanah? Jawapan Ku Li bila ditanya ,” Kita tidak boleh menafikan apa apa kerana kemungkinannya ada”. Walaupun menimbangkan pintu Pakatan yang terbuka,jawpan Ku Li menunjukkan beliau lebih suka bertanding atas tiket Amanah sendiri.
Bagaimanapun Amanah mungkin tidak dapat kebenaran dari pihak berkuasa untuk bertanding dalam pilihanraya. Pembentukan nya sebagai badan bukan kerajaan, bukan parti politik, melihat kepada reaksi kritikan dan perletakan jawatan Kadir, kerajaan pimpinan BN sukar untuk memberi peluang tersebut kepada Amanah.
Perubahan besar sentimen rakyat terhadap Pakatan


Ketika Amnah di tubuhkan tahun lepas,UMNO masih bercakap mengenai dapatkan majoriti 2 pertiga di Parlimen. Sekarang,UMNO tertanya samada Najib boleh beroleh majoriti mudah. Najib sendiri mengakui mimpi ngeri baginya ialah Parlimen yang tergantung.Ku Li dan lain2 ahli Amanah patut tahu terdapat perubahan besar terhadao pilihan pengundi dan jika mereka masih memilih UMNO-BN, mereka mungkin tidak dapat meraih sokongan atau bantuan sekarang.

Pakatan pula masih berdiam diri mengenai pandangan merela.” Kami terbuka untuk sebarang perbincangan dan kerjasama dengan Amanah,” Timbalan Presiden Tian Chua memberitahu Malaysia Chronicle, enggan meneka apa langkah yang bakal diambil oleh Amanah.
Malah, bola berada di gelanggang masing-masing-Ku Li,Tee Keat dan juga Kadir. Mereka Cuma akan dapat tiket bertanding dengan Amanah jika mereka setuju menjadi perosak undi untuk BN melawan dengan Pakatan
Amanah juga sedar perubahan fikiran dan persepsi rakyat terhadap Pakatan, yang dilihat sebagai penyelamat Malaysia. Nampaknya banyak gerakan peringkat kebangsaan untuk menjatuhkan UMNO –BN dan melantik kerajaan baru yang akan meng hapuskan semua kesilapan lalu.Ini lah harapan rakyat Malaysia.
Samada Amanah berjaya sebagai NGO bergantung kepada keikhlasan pemimpinnya.Jika mereka silap pilih, mereka akan dikeji dan dicampak ke tong sampah yang dihuni Perkasa, Jati dan Kita. Mereka dilihat sebagai penjahat yang boleh dibeli dengan wang ringgit untuk membantu UMNO terus menindas dan membuli rakyat.
Keputusan ini bukan sukar untuk Amanah. Mungkin, masa ialah isu terakhir.Tapi setelah Parlimen bubar, seluruh Malaysia dapat menjangka untuk melihat garis peperangan baru.Dan dijamin akan menejutkan.

Tiada ulasan: