"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Hadiah RM50 juta kepada sesiapa yang boleh tangkap Obama dan Bush

Halimislam


Anggota parlimen England dari Parti Buruh membuat tindakan yang berani. Nazir Ahmed, demikian namanya, mengutarakan kenyataanya yang sangat berani. Dalam Harian Pakistan Express Tribune, pertengahan April ini, muslim pertama yang menjadi ahli Dewan Britain itu menawarkan hadiah sebanyak 10 juta Pound Sterling atau sekitar RM50 juta. Angka sebesar itu akan diberikan kepada sesiapa saja yang boleh menangkap Presiden Amerika Syarikat Barack Obama dan bekas Presiden AS George W. Bush.

Kenyataan tersebut diungkapkan oleh Nazir Ahmed di Haripur, Pakistan, minggu lepas sebagai balasan atas tawaran kerajaan Amerika yang menawarkan memberikan hadiah sebanyak US10 juta atau kira-kira RM30 juta bagi yang berjaya menangkap Hafiz Muhammad Saeed, pimpinan Laskhar e Tayyiba. Warga Pakistan itu didakwa AS sebagai dalang serangan pengganas 2008 di Mumbai, India.

Aksi Nazir Ahmed mendapat tindakan tegas. Parti Buruh Britain mematikan keahlian ke atas warga Pakistan tersebut, kerana terlalu berani mencabar AS. "Kita telah mematikan sementara keahlian Ahmed hingga ia selesai disoal siasat. Jika kenyataan itu benar dan serius, kami akan melakukan tindakan tegas ke atasnya," kata jurucakap Parti Buruh, seperti dilaporkan oleh AFP, Isnin (16/4) yang lalu.
Selanjutnya SINI

Tiada ulasan: