"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Yang pandai masuk PAS, samseng masuk Umno

Khairil Abdul Rahim
TEMERLOH, 18 April: Trend terbaru golongan muda pada masa ini ialah yang pandai masuk PAS, yang cerdik masuk PKR, yang pintar masuk DAP dan yang samseng masuk Umno.


Bekas Timbalan Menteri Penerangan Datuk Fauzi Abdul Rahman (gambar) berkata, beliau bukan mereka-reka cerita tetapi mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamed sendiri yang mengatakan Umno sudah berpuluh tahun tidak dimasuki orang pandai sebaliknya mereka memilih PAS.


“Dr Mahathir sendiri mengatakan Umno dah berpuluh-puluh tahun tak bagi orang pandai masuk, sebab itu kebanyakan doktor masuk PAS sehingga akhirnya menyukarkan Umno mencari calon sesuai bagi menentukan kemenangan pada pada pilihan raya.

“Dr Mahathir akui sejak zamannya Umno tidak memberi peluang kepada golongan cerdik pandai itu kerana keengganan ahli Umno di bahagian itu sendiri untuk menyokong calon seumpamanya.

“Habis sekarang ni siapa yang ada dalam Umno? Ikut kata-kata Dr Mahathir orang cerdik pandai tak masuk Umno. Yang pandai masuk PAS, yang cerdik masuk PKR dan pintar masuk DAP. Tapi yang samseng masuk Umno,” katanya.

Fauzi yang juga Ketua Perhubungan Keadilan Pahang berkata demikian ketika berceramah dalam majlis ‘Aku Bekas Umno’ (ABU) di Taman Bukit Chermin di sini anjuran PKR Cabang Temerloh.

Turut berucap bekas Ketua Penerangan Umno Pekan yang juga bekas Adun Pulau Manis Datuk Ariff Sabri, bloger dan pemimpin Umno Negeri Sembilan Aspan Alias serta bekas AJK Umno Temerloh Rosli Ismail.

Fauzi berkata, memang terdapat perbezaan yang ketara antara pimpinan Umno dulu dengan sekarang kerana pemimpin dulu sanggup berkorban tetapi pemimpin parti itu sekarang ini mengintai peluang sahaja untuk mengayakan diri masing-masing.

"Pemimpin Umno dulu tengok orang Melayu susah, dibuka tanah untuk beratus ribu rakyat dan lantik Felda uruskan. Tapi sekarang Umno bagi tanah untuk satu orang. Contohnya di Bukit tinggi (Bentong) seorang tauke dapat 36,000 ekar. Begitu juga di Gambang (Kuantan) beribu ekar diberi hanya kepada seorang tauke.

“Saya masih ingat pada tahun 1974 Menteri Besar ketika itu Abdul Aziz Ahmad, (Tanah dalam bandar Kuantan) Transit Kuarters dulu rizab Melayu tapi tapak itu sudah dijual kepada tauke Cina dari Singapura,” tegasnya.

Fauzi berkata, ada betulnya kenyataan Dr Mahathir yang mengatakan cerdik pandai tidak lagi masuk Umno sebab itulah jika diperhatikan pemimpin Umno dulu korban diri untuk kepentingan rakyat, tetapi pemimpin Umno sekarang korbankan rakyat untuk kepentingan diri.

“MB Pahang dulu tak masuk universiti tapi akal panjang dan amanah. Di buatnya kilang Aspa dan Mentiga kerana Pahang kaya dengan hutan balak. SEDC ditubuh bangunkan tanah Melayu ketika itu Aspa diberi 1.1 juta ekar tanah hutan balak tapi semua itu dah hilang.

“Kita boleh tengok tahun 1969 negeri Pahang ada simpanan tunai RM250 juta tetapi Pahang sekarang hutang pula RM2.3 bilion dan kena saman lagi RM63 juta oleh syarikat balak,” ujarnya.

Dalam pada itu Fauzi turut membangkitkan pada masa ini 2.5 juta pengundi dalam keadaan meragukan sehingga terdapat nama dalam Daftar Pemilih tetapi apabila disemak dalam JPN, tiada pemilik mykad.

“Jadi lepas ini anak cucu kita tak boleh tentukan masa depan tetapi pendatang asing.”

Sementara itu Ariff Sabri (gambar) yang berceramah sebelumnya mengatakan Umno pada masa ini mengamalkan kronisme sehingga menyusahkan rakyat. Sebagai bukti, harga beras dan gula menjadi tinggi apabila dimonopoli kroni.

Beliau yang mendakwa rapat dengan Najib sebelum menyertai DAP, turut menyentuh kononnya Umno menganggap juara orang Melayu.

“Pemimpin Umno anggap parti itu bela Melayu? Melayu Umno saja. Tengok apa terjadi dengan Kelantan dan royalti negeri Terengganu sebelum ini yang tiba-tiba ditukar menjadi wang ehsan.

“Kita mahu orang Melayu sedar tentang perkara ini jangan selamanya ditipu oleh lidah rasmi Umno baik akhbar mahupun televisyen,” tegasnya.

Ariff berkata, orang-orang Melayu di tempat lain sedang mentertawakan Melayu negara ini kerana sudah 13 tahun rakyat dihidangkan dengan cerita-cerita lucah, khasnya menuduh Anwar walhal mahkamah telah membersihkan Anwar.

Aspan Alias yang mendakwa selama 42 tahun dalam Umno, menganggap masa sepanjang itu hanya membazirkan usia sahaja.

“Sehinggalah saya tak terdaya lagi dah nak mengikut ragam orang Umno baru. Umno khianat bangsa Melayu sendiri antaranya macam burung balang, hanya tahunya mengangguk saja.

“Tak boleh langsung berfikir di luar kotak dan tidak boleh terima kritikan. Saya dituduh pengkhianat, tapi Dr Mahathir yang matikan Umno pada tahun 1987 tubuhkan Umno baru tak dilabelkan apa-apa,” tambahnya.

Beliau yang turut menyertai DAP, mempersoalkan Umno yang cuba menjadi juara membela Islam demi untuk meraih undi Melayu.

“Guna duit RM250 juta dana lembu yang guna untuk tempat lain, adakah itu Islam? Guna duit kerajaan untuk bertunang anak adakah itu Islam?,” soalnya.

Tiada ulasan: