"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Parlimen Tidak Dibubar Kerana UBN Belum Selamat

Mohd Sayuti Omar
Sejak semalam hingga ke malam tadi ramai yang gelisah kerana menanti berita perdana menteri menghadap Yang di-Pertuan Agong. Teta-teki itu menyebabkan ada yang tidak lena tidur, dan bakal calon pula menghitung-hitung apakah wang untuk digunakan bertanding dalam pilihan raya cukup atau tidak. Lengah butir-buir atau otak kalkulator mengira wang para ahli poltik.

Sejak semalam lagi ramai yang menanti berita yang kesekian lama diunggu itu. Ia menjadi memuncak apabila Najib yang teruja dengan orang ramai yang datang ke majlis hari ulang tahun Umno 66 di Bukit Jalil bergurau dan menyebut "rasa-rasanya eosk nak menghadap Agong" apabila melihat lebh 65,000 hadir.

Orang ramai yang sudah terlalu kagen dengan pilihan raya mengambil kira gurauan Najib itu sebagai serius.

Walaupun kedatangan itu kurang separuh dari sepatutnya, tetapi Najib sudah merasa gemuruh kerana dia tidak pernah melihat orang seramai itu dalam himpunan yang mana dia menjadi hos. Angka-angka yang dilaporan sebelum ini adalah angka untuk menyedapkan hati.

Mungkin kerana seronok dan merasakan Najib dan BN sudah kembali mendapat sokongan rakyat maka beliau memberi gambaran untuk membubar dewan kerana mengambil kira sokongan itu. Kerana itulah orang ramai menanti dari petang membawa ke pagi sehinggalah ke hari ini. Ternyata Najib tidak pun menghadap Agong sebaliknya dia sudah terbang ke London malam tadi.

Katanya Najib membawa beberapa orang kuat dalam rombongan itu. Yang pasti ada sama ialah Pengerusi Felda yang menjadi persoalan, Mohd Isa Samad. Pemergian Isa bersama Najib mungkin ada kena mengena dengan cadangan penyenaraian Felda Global Venture Holdings Berhad dalam masa terdekat ini. Isa kena pastikan penyenaraian FGVHB berjalan lancar dan apabila disenaraikan sahamnya naik melebihi 500% kalau tidak naas.

Mulai lewat malam tadi habislah angan-angan orang ramai untuk mendengar berita Najib menghadap Agong. Ini bermakna tanpa adanya PM menghadap Agong bermakna parlimen tidak akan dibubarkan lagi.

Saya sendiri sudah mengira walaupun Najib memberi gambaran dewan akan dibubarkan dalam sebulan dua ini, tetapi bukan untuk bulan Mei ini. Mei adalah bulan-bulan akhir sebelum Najib bubarkan parlimen. Jadi dia harus kena pasti sebelum bubar UBN dalam keadaan selamat.

Formula biasa digunakan Mahathir semasa beliau menjadi dewa menentu tarikh pilihan raya, dia tidak akan buat selagi UBN tidak mendapat 2/3 kerusi, iaini kira-kira 148 kerusi. Setelah memastikan UBN telah selamat dengan kerusi sejumlah itu barulah Mahathir menghadap Agong memohon perkenaan dan menasihatkan Agong membubar parlimen.

Apabila Najib tidak mengadahap Agong ini bermakna Najib belum yakin kedudukan UBN sudah selamat. Najib kena pastikan UBN sudah mendapat 148 kerusi barulah parlimen sesuai dibubarkan. Dari berbagai sumber menyebut kedudukan kerusi selamat bagi UBN ketika ini ialah 90 kerusi di mana kurang separuh dari itu untuk meletakkan UBN dalam keadaan selesai memiliki 150 kerusi.

Sementara pihak pembangkang pula kini dikatakan mempunyai 55 kerusi selamat, di mana lebih separuh dari kerusi yang dimiliki UBN. Tetapi petunjuk itu tidak boleh dikira oleh UBN kerana yang penting UBN dapat mengesahkan 148 kerusi selamat telah ada.

Justeru saya mengira Najib perlu berusaha keras lagi untuk mencapai kedudukan. Beliau juga tidak perlu kejar masa kerana masih ada setahun. Tetapi kalau Najib dan pakar-pakar strategis dan pilihan raya UBN mengira lagi lama Najib menunggu keadaannya lagi parah, ada kemungkinan dalam situasi tidak kondusif begini juga Najib akan meminta Agong bubar dewan.

Kata orang daripada kalah lebih besar baik menang walaupun tidak mendapat majoriti dua pertiga.

Tiada ulasan: