"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Semut dalam seluar?

SELENA TAY
Ada satu peribahasa Cina iaitu 'semut dalam seluar' yang digunakan untuk merujuk kepada orang yang selalu suka buat kacau dan suka menyusahkan orang lain tanpa apa-apa sebab yang munasabah.
Pihak lawan boleh dikatakan umpama 'semut dalam seluar' kerana seringkali mengungkitkan isu-isu remeh untuk mengganggu pentadbiran Pakatan Rakyat di negeri-negeri Kedah, Kelantan, Selangor dan Pulau Pinang.

Selain dari itu, pihak lawan juga suka mencipta isu palsu. Rekaan isu palsu ini semuanya mempunyai niat yang jahat oleh pihak yang memang tidak bertanggungjawab.

Walaubagaimanapun, isu-isu remeh yang sentiasa dipaparkan dalam media arus perdana juga akan menjadi seperti isu yang besar manakala isu yang palsu apabila sentiasa diulangi akan menjadi seolah-olah ia adalah benar.

Inilah bahayanya propaganda pihak lawan. Oleh itu, para pengundi khasnya dan rakyat Malaysia amnya digesa supaya janganlah termakan dakyah pihak lawan.

Rakyat Malaysia harus bijak berfikir supaya tidak akan dipengaruhi oleh propaganda yang memukau ini.

Propaganda pihak lawan akan memesongkan kita dari landasan yang benar dan oleh itu langkah yang paling baik ialah untuk kita tidak mempedulikannya langsung - baca pun tidak, tengok pun tidak, bahkan dengar pun tidak.

Tiada ulasan: