"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

PAS perlu terus di posisi menyerang

Ahmad Lutfi Othman
Perhimpunan Agung Umno 2012 merupakan medan terakhir buat Najib Razak memperagakan "penampilan bergaya" parti itu bagi meraih sebanyak mungkin sokongan pengundi Melayu dalam Pilihan Raya Umum Ke-13.

Ketika kelompok bukan Melayu, khususnya orang Tionghua, kelihatan berpatah arang untuk kembali mengundi BN, hanya masyarakat Islam menjadi sandaran utama Umno mempertahankan Putrajaya. Justeru, "solekan agama" lebih diperlukan supaya orang Melayu terus terkeliru atau sekurang-kurangnya berada dalam keadaan serba-salah untuk mengundi Pakatan Rakyat.

Dijangka dalam perhimpunan terbesar itu, Umno akan mengambil pendekatan menyerang dan cuba menganjak daripada posisi bertahan, termasuk membelasah saingan terdekatnya, PAS, dengan hujah-hujah agama, bagi mempamerkan ia lebih Islamik, sekali gus membawa retorik lama, iaitu menjaga dan mempertahan kepentingan Melayu.

"Hari ini kami pakai baju merah... ini petanda kami nak pergi berperang," kata Ketua Penerangan Umno, Ahmad Maslan kepada Bernama, di PWTC, 27 Nov lalu, semasa mengatur persiapan terakhir perhimpunan.

Sambil berusaha mengoyak imej PAS dengan terus mendakwa telah lari daripada landasan perjuangan asalnya -- dibantu secara tidak langsung oleh beberapa bekas pemimpin kanan PAS -- Umno sebenarnya tiada jalan keluar selain mempromosi dirinya sebagai pembela agama, termasuk dengan mengeksploitasi isu-isu antarabangsa umat Islam seperti Palestin (hubungan dengan Hamas) dan Selatan Filipina (MILF).

"Najib juga dijangka menekankan kepentingan mendekati generasi muda, terutama pemilih yang baru kali pertama mengundi. Begitu juga dengan berusaha mengekalkan sokongan pengundi wanita," ujar seorang pemimpin gerakan pelajar.

"Mahasiswa akan diperalatkan dalam kempen PRU13, lihat saja program TPM Muhyiddin Yassin baru-baru ini dengan pemimpin pelajar, bendera Umno dikibar tanpa segan silu, sedangkan ia program rasmi kerajaan," tegasnya.

Para perwakilan daripada 191 bahagian Umno seluruh negara telah diperingatkan awal-awal lagi agar tidak menimbulkan isu-isu yang boleh masalah kepada parti dan juga rakan-rakan komponen dalam BN semasa perbahasan, selain memastikan perjalanan perhimpunan dapat menyuntik semangat dan komitmen tinggi berdepan pilihan raya paling mencabar sejak merdeka.

"Tentunya Umno tidak mahu perhimpunan ini membawa mesej salah kepada pengundi, sepertimana berlaku sedikit kekecohan dalam muktamar PAS baru-baru ini," kata seorang pemerhati politik yang mengikuti dari dekat perkembangan PAS.

"Umno lebih bernasib baik kerana ia mengawal media, tetapi harus diingat, dengan teknologi maklumat terkini, sebarang kesilapan kecil semasa perbahasan boleh mengundang padah," tambahnya.

"Masa berbaki yang cukup singkat ini, paling lama 15 minggu, tetapi saya jangka Parlimen dibubar lebih awal itu sekitar selepas Tahun Baru Cina, mesti digunakan Umno untuk menyerang, bukannya bertahan atau terpaksa menjawab serangan Pakatan. Saat-saat akhir adalah tempoh paling kritikal dan cukup penting," katanya lagi.

Seperti diramal, PAS yang bakal mencabar Umno di kebanyakan kerusi yang ditandinginya, menjadi sasaran utama kecaman Muhyidin, semasa serentak merasmikan perhimpunan Pemuda, Wanita dan Puteri Umno, pada malam Rabu lalu.

Logiknya mudah ditelah; peluang Umno untuk terus menerajui kuasa hanya cerah apabila PAS ditolak pengundi Melayu. Musuh ketat Umno yang mesti ditumpaskan -- melebihi DAP dan KeADILan -- adalah PAS! Oleh itu, wibawa dan integriti Parti Islam itu mesti diruntuhkan, walaupun terpaksa membuat seribu satu pembohongan dan pendustaan.

Justeru, ketika Dr Mahathir Mohamad berkata Presiden PAS, Tuan Guru Abdul Hadi Awang sangat layak menjadi Perdana Menteri, berbanding Anwar Ibrahim, saya kira ahli-ahli PAS tidaklah begitu naif untuk membaca muslihat bekas PM itu. Ia hanyalah untuk memecah-belahkan persefahaman oposisi, suatu ilusi yang begitu didambakan pemimpin Umno.

Dalam pada itu, kehadiran PAS dalam Pakatan diibaratkan "lebai malang dan melukut di tepi gantang". Muhyidin berkata: "PAS tidak berkongsi kuasa dengan DAP dan KeADILan. Sebaliknya, kuasa yang sepatutnya diberikan kepada PAS dirampas oleh DAP dan KeADILan. ... PAS hanyalah kuda tunggangan, tukang sorak dan tukang takbir untuk mereka merebut kuasa."

Sempat saya menonton sekilas liputan langsung ucapan Muhyiddin itu. Nampak sangat penekanan dan intonasinya serba tidak menjadi. Jika ia bertujuan untuk menghidupkan kembali semangat Pemuda, Wanita dan Puteri, yang berada di tahap rendah berdepan PRU13, saya yakin objektif itu gagal dicapai.


Sambil mengakui masih ada segelintir masyarakat Melayu yang mungkin terpedaya dengan tohmahan yang sering dikitar semula itu, terutama yang tidak terdedah dengan ledakan muklumat, namun saya yakin, bilangannya semakin kecil dan ia mudah dipatahkan jika jentera penerangan PAS bertindak lebih efisyen dan sistematik.


"Dan pemimpin PAS pula jangan terlalu defensif menjawab serangan Umno itu sehingga melupakan isu-isu rakyat yang jauh lebih besar dan menekan kehidupan seharian warga," seorang profesor sains sosial mengingatkan saya.

"Maaf, saya kira banyak juga perbahasan dalam muktamar PAS yang lalu, hanya menjawab persoalan dibangkitkan bekas pemimpinnya, yang sebenarnya sudahpun ditolak ahli-ahli dan ini amat membazirkan masa, sedangkan perhimpunan tahunan terbesar itu menjelang PRU13 amat kritikal untuk membuat persiapan dan pecutan terakhir yang meyakinkan," tambahnya.

Ia mengingatkan saya pertemuan dengan Tengku Seri Paduka Raja Tengku Ibrahim, di rumahnya, di Kuala Terengganu, petang Jumaat, 23 Nov lalu. Beliau yang pernah aktif dalam Semangat 46, bekas Adun Tanggol (1990-95) dan baru saja menyertai PAS, mahu "Harakah lebih proaktif menangani masalah rakyat, termasuk mendedahkan secara terperinci salahguna dan korupsi pemimpin Umno, termasuk Menteri Besar Ahmad Said".

"PAS mesti lebih agresif menyerang, banyak isu-isu perlu dibongkar untuk pengetahuan orang ramai, selain lebih kerap mendekati rakyat, menyantuni masalah seharian mereka. Dan pemimpin PAS juga harus bersikap lebih terbuka," ujarnya sambil menunjukkan beberapa risalah memaparkan graf kenaikan kos hidup dan hipokrasi Dr Mahathir Mohamad (serta Najib) dalam isu George Soros.

Tiada ulasan: