"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Bukti kebesaran, kekuasaan Allah

Detik Daily
SAYID Qutub berkata, kemudian tirai dilabuhkan menutupi pemandangan ini dan disingkapkan kembali untuk menayangkan satu senario yang lain, di mana anak-anak muda itu telah ditidurkan oleh Allah SWT.
Firman Allah SWT: Dan engkau akan melihat matahari ketika terbit, cenderung ke kanan dari gua mereka; dan apabila ia terbenam, meninggalkan mereka ke arah kiri, sedang mereka berada dalam satu lapangan gua itu. Yang demikian ialah daripada tanda-tanda (yang membuktikan kekuasaan) Allah. sesiapa yang diberi hidayah petunjuk oleh Allah, maka Dia lah yang berjaya mencapai kebahagiaan; dan sesiapa yang disesatkannya maka engkau tidak sekali-kali akan beroleh sebarang penolong yang dapat menunjukkan (jalan yang benar) kepada-Nya. (al-Kahfi: 17)

Ibnu Kathir berkata, dalam hal ini terdapat dalil yang menunjukkan bahawa pintu gua ini menghadap ke utara, kerana Allah menceritakan bahawa ketika matahari terbit, maka akan condong dari gua tersebut: "Ke sebelah kanan."

Yakni, bayang-bayang daripada sinar matahari itu berada di sebelah kanan. Sebagaimana yang dikemukakan oleh Ibnu Abbas, Sa'id bin Jubair, dan Qatadah: Tazaawaru bererti condong. Yang demikian itu, kerana setiap kali matahari semakin meninggi, maka bayang-bayang itu pun berpindah sehingga tidak ada yang tersisa daripadanya pada saat zawal (tergelincir).

Al-Maraghi berkata: "Wahai orang yang diajak berbicara, jika kamu dapat melihat gua itu, pasti kamu dapat melihat matahari ketika terbit condong di sebelah kanan. Begitu juga apabila kamu melihat matahari terbenam meninggalkan mereka, ia berpaling daripada mereka sebelah kiri. Sedangkan para pemuda itu berada di tengah gua dengan ruangannya yang luas sehingga mereka dapat menikmati udara yang nyaman dan sejuk."

Para mufassir mempunyai banyak pendapat tentang kedudukan gua tersebut. Ada yang mengatakan, terletak dekat Iliya' (Baitu al-Maqdis) di Syam.

Menurut Ibnu Ishaq ia terletak di Ninive iaitu negeri Mawsil dan ada yang mengatakan pula di Romawi. Namun, sampai sekarang belum ada petunjuk yang membuktikan kebenaran pendapat tersebut.

Barang siapa yang mendapat taufik daripada Allah SWT sehingga mengetahui ayat dan hujah yang menunjukkan kepada kebenaran sebagaimana yang dialami oleh penghuni gua tersebut, maka orang seperti itu akan mendapat petunjuk jalan kebenaran sehingga memperoleh rahmat yang besar sama ada dunia dan akhirat.

Ini menunjukkan gambaran bahawa Ashab al-Kahfi telah menempuh jalan kebenaran dan mendapat taufik dan rahmat sehingga mencapai apa yang mereka cita-citakan.

Hamka berkata: "Allah memperingatkan kita agar selalu memerhatikan ayat-ayat Allah di antaranya ialah dengan menambah ilmu pengetahuan, termasuk pengetahuan alam."

Dengan itu akan membawa kita kepada jalan iman, keteguhan kepercayaan kepada Ilahi dan keselamatan.

Lantaran itu, janganlah berani berjalan bersendirian dalam menempuhi kehidupan. Selalu bermohon kepada Allah agar kita selamat ke akhir destinasi.

Kisah Ashab al-Kahfi ini menunjukkan kekuasaan Allah. Kebenaran akan dizahirkan juga sekalipun pada episod awalan menunjukkan seolah-olah kebatilan menguasai medan pertempuran.

2 ulasan:

Unknown berkata...

Salam,ada pendapat mengatakan yang pemuda kahfi ini,sebelum kiamat akan dibangkitkan kembali dan menunaikan haji bersama Nabi Isa.wallahualam.

Unknown berkata...

Ingat mati untuk kusyuk solat - mybabah.blogspot.com