"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Separuh AJK Pemuda PAS Shah Alam letak jawatan


Separuh daripada ahli jawatankuasa Pemuda PAS Shah Alam yang dipilih untuk 2015-2016, meletakkan jawatan hari ini, dengan menyatakan kurangnya kerjasama dan perbezaan dalam pelaksanaan wadah dengan PAS pusat dan negeri yang diterajui golongan konservatif.

Antaranya ialah Ketua Pemuda Shah Alam Helmi Radzuan, timbalannya Zainal Said, Naibnya Abbas Salimmi Adzmi dan sepuluh lagi pengerusi lajnah dan jawatankuasa kerja Pemuda PAS Shah Alam.

Abbas (tiga dari kanan), yang mengetuai sidang media hari ini dengan beberapa mereka yang telah meletakkan jawatan, menceritakan beberapa insiden menyatakan bahawa Pemuda PAS Shah Alam seolah disisih oleh Pemuda PAS pusat di cawangan mereka sendiri.
"Ada satu dua benda yang ralat. Beberapa program negeri dibuat di Shah Alam tanpa memberitahu kami.

"Kami rasa seperti disisih. Sebelum ini tak jadi pula perkara macam ni. Untuk program akan bekerjasama dengan kami, tuan rumah," kata beliau dalam satu sidang media di Shah Alam hari ini.

Ibarat kereta api tanpa kepala.

Mungkin itu ungkapan paling tepat untuk menggambarkan keadaan sayap Pemuda PAS Shah Alam selepas separuh anggota jawatankuasanya meletakkan jawatan masing-masing.

Mereka menjadikan alasan kurang kerjasama dan perbezaan dengan pimpinan atasan – pusat dan negeri – yang sebagai alasan tindakan itu diambil.

Antara yang berundur ialah Ketua Pemuda PAS Shah Alam Helmi Radzuan, timbalannya Zainal Said, naibnya Abbas Salimmi Adzmi dan sepuluh lagi pengerusi lajnah dan jawatankuasa kerjanya.

Abbas, dalam sidang media hari ini membangkitkan beberapa insiden bagi menguatkan dakwaan mereka disisihkan.

“Ada satu dua benda yang ralat. Beberapa program negeri dibuat di Shah Alam tanpa memberitahu kami. Kami rasa seperti disisih. Sebelum ini tak jadi pula perkara macam ni.

“Untuk program akan bekerjasama dengan kami, tuan rumah," kata beliau dalam satu sidang media di Shah Alam hari ini.

Shah Alam dikenali sebagai kubu pemimpin lantang PAS Khalid Samad yang kini terlibat sebagai penggerak Gerakan Harapan Baru (GHB), ke arah pembentukan sebuah parti Islam baru.

Kumpulan itu digerakkan oleh bekas pemimpin kanan PAS yang tewas teruk dalam pemilihan parti itu sebelum ini di tangan 'chai' proulama.
-malaysiakini-

Tiada ulasan: