"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

1MDB simpul mati politik Najib

AZAMIN AMIN
TIADA apa lagi selindung, semuanya sudah menyerang secara terbuka. Bahangnya, tidak mampu ditepis lagi dan semua sudah bersiap sedia untuk cabut lari. Bahana 1MDB bakal menjerut Perdana Menteri dan simpul mati karier politik Dato’ Seri Najib Tun Razak.

Jet kerajaan yang berpusing sana-sini, bil-bil elektrik dan air kediaman yang tinggi, perbelanjaan boros ke luar negara, mengumpul harta kekayaan, tabiat beli belah isteri, kisah ahli perniagaan dengan hutang Bank yang telah dibukukan, penganalisis politik yang dibebaskan daripada kes pembunuhan wanita Mongolia dan parti komponen MIC yang sudah berbelah bahagi, semuanya semak dan serabut di era Najib.

Najib kini berhadapan dengan beban yang mencucuk mata dan menyakitkan kepala -1MDB, seperti tiada seorang pun yang tahan menanggung, sama ada untuk membela atau berhujah tentang beban hutang RM42 billion.

Jabatan Audit Negara sudah memulakan siasatan terhadap 1MDB) yang didakwa menanggung beban hutang besar, kata Ketua Audit Negara Tan Sri Ambrin Buang.

“Kami akan panggil (Najib) jika ada keperluan,” kata Ambrin.

Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar mendedahkan bahawa sebuah pasukan petugas khas dibentuk bagi menyiasat perkara berkaitan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) termasuklah Perdana Menteri.

Pasukan itu akan melibatkan pihak polis, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan Pejabat Peguam Negara dan disiasat bawah Kanun Keseksaan.

Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mengeluarkan kenyataan berani selepas Pejabat Perdana Menteri menyatakan kabinet yakin tiada salah laku pada syarikat itu.

Muhyidin menyatakan PAC boleh menyiasat kontroversi 1MDB tanpa perlu menunggu hasil audit Jabatan Audit Negara.

Beliau juga mengingatkan bahawa kerajaan tidak bersedia menyelamatkan (bailout) syarikat pelaburan itu yang berhutang RM42 bilion dan juga tidak bersetuju dengan penjualan tanah projek-projek Tun Razak Exchange (TRX) dan Bandar Malaysia untuk melangsaikan hutang 1MDB.

Sekumpulan pemimpin Umno bahagian menyatakan sokongan kepada presiden mereka berhubung isu 1MDB dalam satu pertemuan di bangunan Umno baru-baru ini sebaliknya Muhyiddin pula tidak hadir. Ini termasuklah sebahagian ketua-ketua bahagian Johor dan Sabah, dianggar kesemua yang tidak hadir berjumlah 31 pemimpin Umno bahagian. Tanda protes Mahathir Sebelum ini, bekas Perdana Menteri Tun Mahathir Mohamad secara terangterangan tidak menyokong Najib dan 1MDB. “Dan satu daripada banyak sebabnya ialah, saya tak sokong penubuhan 1MDB,” tulis Dr Mahathir dalam blog popularnya chedet.cc “Wang yang dipinjam tidak boleh dianggap kekayaan. Dan ada banyak perkara tentang wang 1MDB yang se - memangnya salah. Kerajaan tidak sepatutnya terlibat dalam membeli dan menjual saham untuk membuat duit bagi dirinya sendiri. “Saya tidak setuju dengan 1MDB dan akan terus mengkritiknya serta apa saja yang saya rasakan bahaya untuk urus tadbir yang baik negara ini,” katanya. Laman web pemberi maklumat Sarawak Report mendedahkan memiliki akses kepada ribuan dokumen dan e-mel yang berkaitan dengan transaksi kontroversi 1MDB, termasuk perjanjian meragukan dengan sebuah syarikat minyak yang tidak diketahui ramai, PetroSaudi International pada 2009. Turut menjadi persoalan dalam kes 1MDB, peranan dimainkan usahawan terkenal Low Taek Jho, juga dikenali sebagai Jho Low, yang dikatakan mempunyai kepentingan dalam beberapa pelaburan yang dijalankan 1MDB. Namanya muncul di media massa apabila intim dengan gadis jutawan Paris Hilton menonton bola sepak Piala Dunia FIFA 2010 di Stadium Johannesburg .

Pada Mei 2010, akhbar New York Post melaporkan Taek Jho Low (28 tahun) didakwa membelanjakan AS$50,000 semalaman untuk berhibur dan menghadiahkan 200 botol arak berjenama berburnilai AS$1,000 sebotol kepada pelakon Hollywood, Megan Fox.

Jutawan muda penuh kontroversi, Jho Low, mengakui beliau merupakan kawan rapat kepada isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor.

“Rosmah bukan mak angkat saya. Beliau adalah kawan baik saya,” demikian jawapan beliau kepada akhbar berbahasa Cina, Kwong Wah Yit Poh, ketika ditanya hubungannya dengan keluarga Perdana Menteri, Najib Razak.

Tiada ulasan: