"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pas Jangan Terlalu Optimis Untuk Menang

Dr Tanaka Mustafa
1) Saya membuat tinjauan di beberapa kawasan yang lebih kurang 55-60% melayu dan 35-40% Cina dan peratusan kecil kaum selainnya mendapati ada sesuatu yang tidak kena mengenai daftar undi.

2) Tinjauan atau culaan persendirian yang mengambil masa hampir 4 bulan mendapati di kawasan-kawasan tersebut, kuasa mengundi Melayu adalah sangat rendah berbanding peratusan kuantiti taburan kewujudan mereka.

3) Hanya tidak sampai 55% daripada kaum melayu yang berdaftar sebagai pengundi. Manakala kaum Cina, pendaftaran pnegundi barunya sangat giat berjalan. Kira-kira lebih 90% daripada kaum Cina sudah berdaftar.

4) Bermaksud walaupun kawasan bermajoriti Melayu, peratusan untuk pengundi Cina menjadi dominan dan menjadi faktor kemenangan adalah tidak mustahil. Andaikata DAP melawan Umno, tak mustahil DAP boleh menang. Andai DAP melawan PAS, tak mustahil DAP boleh jga menang.

5) Abaikan Umno. Lihat kepada PAS, sebagai tunjang kepada orang Melayu/Muslim. Apakah dengan mengishtiharkan DAP dan PAN sebagai musuh, bermakna PAS sudah bersedia untuk bersendirian?

6) Selama ini saya mengandaikan PAS sememangnya sudah kuat dari segi kekuatan undi Melayu. PAS hanya kuat sokongan orang Melayu, belum tentu kuat dari segi undi, kerana perihal daftar pemilih. Ahli-ahli bawahan tidak mempunyai kesedaran untuk merancakkan pendaftaran pemilih anak-anak muda yang layak mengundi, sedangkan parti musuh mereka berbuat demikian.

7) Tidak hairan DAP tidak gentar dengan kehilangan PAS dalam pakatan pembangkang. Tidak gentar pun dengan kehilangan bantuan jentera PAS yang hebat dan istiqamah. Kerana mereka pasti, jentera yang kuat belum tentu menang jika jumlah pengundi berdaftar kecil.

8 ) PAS mesti sedar perkara ini. PAS Kawasan dan Cawangan tidak boleh bermalas-malas mendaftar ahli-ahli dan anak-anak ahli yang layak mengundi kepada SPR. Lebih-lebih lagi undi melayu yag sedikit itu pun bakal terpecah kepada Umno, PAS dan PAN atau DAP.

9) Jika pimpinan tidak menyedari hal ini, bermakna keputusan berpisah dengan DAP dan mahu bersendirian adalah keputusan sentimen pimpinan atasan semata-mata. Jika pimpinan atasan sebenarnya menyedari hal ini, bermakna pimpinan akar umbi terleka menjalankan tugas.

Sekian
-detikdaily-

Tiada ulasan: