"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Nak Madu Asli Tahan Lama? Inilah Caranya

Nadia Mingguan Wanita
Madu merupakan salah satu bahan alami yang kaya dengan khasiat dan nutrisi untuk kesihatan serta dunia kecantikan. Ya, salah satu ubat yang boleh menyembuhkan pelbagai penyakit.

Tapi sayangnya kalau anda tidak boleh membezakan dengan baik antara madu asli dan buatan. Untuk madu asli, boleh bertahan sehingga bertahun-tahun dan nutrisinya tak akan pernah 'ghaib'.

Apalagi, jika kalau anda menyimpan madu tersebut dengan cara yang betul. Jom semak cara menyimpan madu asli agar tahan lama dan nutrisinya tak pernah hilang...

1. Simpan Madu di Tempat Tertutup
Pastikan menyimpan madu di tempat yang tertutup dan bersih macam botol. Ini boleh buat madu tahan lama dan nutrisi tetap bagus. Menyimpan madu di tempat terbuka akan buat madu jadi cair, mudah dihinggap lalat atau serangga.

2. Simpan di Tempat Yang Tidak Terkena Sinar Matahari
Pastikan madu disimpan di tempat yang tidak terkena sinar matahari. Bukan hanya membuat nutrisi makin berkurang, malah madu yang disimpan di tempat yang terkena sinar matahari akan membuat warna madu menjadi lebih hitam dan tidak menarik.

3. Jangan Simpan Madu Dalam Bekas Logam
Simpan madu di dalam bekas yang terbuat daripada kaca atau plastik. Ingat ya, jangan sekali menyimpan madu di dalam bekas dari logam kerana madu akan cepat rosak dan berubah menjadi racun sebab zat kimia berbahaya pada logam akan 'bersatu' dengan madu. Nak makan pun, jangan guna sudu besi ya! Hilang khasiatnya....

4. Bekas Bersih dan Kering
Satu titis air saja boleh membuat madu mudah rosak dan berbisa. Jadi simpanlah madu dalam bekas kering dan bersih.

Wanita, itulah cara paling mudah menyimpan madu agar tahan lama. Semoga cara ini bermanfaat dan madu yang anda simpan di rumah boleh tahan lama serta terjaga nutrisinya.

Tiada ulasan: