"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

13 Gambar pengkebumian Allahyarham Datuk Dr Haron Din

Jenazah Allahyarham Mursyidul Am PAS Datuk Dr Haron Din selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Five Pillars, 1761 Laughlin Road, Livermore, California, Amerika Syarikat.

Allahyarham selamat disemadikan pada pukul 5.57 petang Jumaat waktu tempatan (8.57 pagi Sabtu waktu Malaysia) selepas selesai solat jenazah yang diimamkan anaknya, Hamdi di Masjid An Noor Santa Clara, San Francisco.
Jika singgah di Livermore, jangan lupa ziarah’

SHAH ALAM: "Sesiapa yang singgah di Livermore, jangan lupa ziarah baba ya," demikian pesanan anak perempuan Allahyarham Datuk Dr Haron Din selepas selesainya upacara pengebumian ayahnya yang tercinta hari ini.

Jelas, Dr Huda Haron jasad Mursyidul Am Pas itu, disemadikan dengan sempurna oleh orang-orang sekeliling walaupun tempat persemadian ayahnya bukan di tanah air sendiri.

"5.51 PM Livermore, California.6.51 AM Malaysia. Alhamdulillah tempat rehat baba dan bersemadinya jasad baba yang mulia,

"Sempurna dengan bantuan insan-insan yang membantu tanpa soal jawab dan tak mengira apa jua. Terima Kasih dari kami sekeluarga," katanya menerusi catatan di Facebook rasmi Datuk Dr Haron Din.

Allahyarham disemadikan di Tanah Perkuburan Islam Five Pillars Farm Livermore California Amerika Syarikat, di atas amanat beliau sendiri yang mahu disemadikan ditempat di mana beliau meninggal dunia.

Sebelum itu, jasad Allahyarham dimandikan dan dikafankan di Masjid An Noor Santa Clara pada jam 11.40 pagi (2.40 pagi waktu Malaysia).

Solat jenazah pula dilakukan selepas solat Jumaat kira-kira jam 2.21 petang (5.21 pagi waktu Malaysia) di Masjid Muslim Community Association yang diimamkan sendiri anak lelakinya, Hamidi Haron.

Allahyarham meninggal dunia kira-kira jam 10.05 pagi semalam pada usia 76 tahun di Hospital Universiti Stanford Amerika Syarikat akibat komplikasi jantung yang kritikal.

Allahyarham meninggalkan seorang isteri, Datin Khatijah Salleh dan lima cahaya mata.

Sementara solat jenazah ghaib dilaksanakan di Masjid Sultan Salahudin Abdul Aziz Shah, Shah Alam, pagi ini.
-sinarharian

Tiada ulasan: