"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Selain pendemo kuning dan merah ada juga kumpulan hitam dan putih kata polis (Senarai 13 orang yang telah ditangkap)

Polis sekali lagi mengulangi bahawa perhimpunan Bersih 5.0 dan badan bukan kerajaan (NGO) Gabungan Gerakan Merah Malaysia (GNGMM) esok gagal memenuhi syarat di bawah Akta Perhimpunan Aman 2012.

Ketua Polis Kuala Lumpur Datuk Amar Singh Ishar Singh berkata polis telah menerima notis daripada Bersih 5.0 pada 28 Okt untuk membuat perhimpunan di Dataran Merdeka manakala GNGMM pada 1 Nov untuk mengadakan perhimpunan di Padang Merbok.

"Kedua-dua notis kumpulan ini tidak diproses kerana mereka gagal mendapatkan kebenaran daripada tuan punya tanah/tapak di mana perhimpunan diadakan iaitu Dewan Bandaraya Kuala Lumpur seperti yang telah disyaratkan di bawah Seksyen 11 Akta Perhimpunan Aman 2012 (Akta 736).

"Polis KL (Kuala Lumpur) telah menasihati dan mencadangkan kedua-dua kumpulan ini untuk menganjurkan perhimpunan mereka di tempat yang sesuai dan mendapat kebenaran daripada tuan punya seperti mana kehendak Seksyen 11 Akta Perhimpunan Aman 2012," katanya dalam kenyataan kepada media di Kuala Lumpur malam ini.

Menurut beliau malangnya sampai hari ini kedua-dua kumpulan itu tidak dapat mengemukakan cadangan alternatif yang sesuai.

Dalam pada itu Amar Singh berkata dua lagi kumpulan lain juga dijangka akan turut serta dalam perhimpunan esok iaitu kumpulan Baju Putih dan kumpulan Baju Hitam.

"Akan tetapi tiada sebarang permohonan/notis diterima daripada kumpulan ini," katanya.

Sehubungan itu beliau berkata dengan adanya keempat-empat kumpulan ini mengadakan perhimpunan di tempat yang sama, tarikh yang sama dan fahaman berbeza ada kemungkinan besar akan berlaku selisih faham dan akan menimbulkan kekacauan pada masa perhimpunan itu bertembung.

"Polis menasihati orang ramai supaya tidak terlibat dengan perhimpunan haram dan mana-mana kumpulan ini baik kuning, merah, putih dan hitam," katanya.
-Bernama


NamePositionArrested under?
Maria Chin AbdullahBersih chairpersonPenal Code Section 124C - Attempt to commit activity detrimental to parliamentary democracy.
Mandeep SinghBersih secretariat managerPenal Code Section 147 - Rioting
Anthony LokeSeremban MPSedition Act 1948
Ronnie LiuEx-S'gor exco memberPenal Code Section 153 - Wantonly giving provocation with intent to cause riot
Luqman Nul Hakim Zul RazaliStudent activistPenal Code Section 147 - Rioting
S ArutchelvanPSM committee memberNot specified
Jimmy WongDAP memberPenal Code Section 147 - Rioting
Lee Khai MingDAP memberPenal Code Section 147 - Rioting
Anis SyafiqahStudent activistNot specified
Ariffin Abu BakarBlack-shirts activistNot specified
Razali ZakariaRed-shirts activistNot specified
Muhammad Safwan AnangActivistNot specified
Jamal Md YunosRed-shirts leaderNot specified

Tiada ulasan: