"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

'Kita londeh Iksim, takkan dia nak kata saya betul'

Shakira Buang
Datuk Mujahid Yusof Rawa menafikan beliau memfitnah Institut Kajian Strategik Islam Malaysia (IKSIM) susulan dakwaan peruntukan RM7.6 juta kepada badan itu tidak dapat dikesan perbelanjaannya.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (JPM) itu berkata, beliau tidak akan memberitahu sesuatu jika tidak mempunyai bukti.

"Pastinya bila kita londeh seluar dia, takkan dia nak kata betul saya yang buat," katanya di lobi parlimen hari ini.

Baca: Iksim: Mujahid fitnah dengan 'audit separuh masak'

Mujahid diminta mengulas kenyataan Iksim yang yang menafikan dakwaannya serta mempertikaikan audit dalaman Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP).

Sementara itu, Mujahid juga menyerahkan kepada pihak berkuasa untuk menyelesaikan isu itu.

"Biar pihak berkuasa yang lakukan siasatan, mereka ada jalan yang baik untuk buat selesaikan masalah ini.

"Tetapi saya bertanggungjawab atas apa yang saya katakan," katanya lagi.

Iksim ditubuhkan hasil kesepakatan Majlis Kebangsaan Hal Ehwal Islam (MKI), Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), MAIWP dan Majlis agama Islam negeri-negeri, serta perkenan Majlis Raja-Raja Melayu.

Penubuhan IKSIM, yang diperbadankan secara rasmi pada 9 Disember 2014, adalah cetusan idea bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak.

Ia ditubuhkan untuk menjadi institut pemikiran yang bebas khususnya untuk memelihara kedaulatan raja-raja Melayu serta kedaulatan Islam sebagai agama persekutuan.

Menurut Mujahid, MAIWP antara pihak yang membiayai institut itu.

Tiada ulasan: