"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Singapura jadikan Johor ‘tong sampah’ buang sisa arsenik, dakwa Adun Senggarang

Malaysia Dateline
AMNI JAGAT

Khairuddin A Rahim (kiri) sedang menunjukkan kawasan di mana sisa arsenik di lupuskan.

Negeri Johor bernasib malang apabila negeri yang berdekatan dengan negara Singapura ini dakwaan menjadi tempat pembuangan sisa arsenik dari negara tersebut.

Perkara tersebut dijelaskan oleh Ahli Dewan Negeri (Adun) Senggarang, Khairuddin A Rahim yang menjelaskan terdapatnya kegiatan pembuangan sisa arsenik di Sungai Tiram Johor.

Khairuddin yang merupakan Setiausaha Parti Amanah Negara (AMANAH) Negeri Johor mendakwa kegiatan itu datang dari negara jiran Singapura.

“Sebanyak 2000 tan metrik sisa berjadual itu dibawa masuk dan dibuang ke Johor setiap bulan. Ini mendatangkan mudarat kepada rakyat di negeri ini yang terpaksa berhadapan dengan perkara itu.

“Keistimewaan apakah yang dimilki dari negara jiran tersebut yang menjadikan Johor sebagai tong sampah dan tempat pembuangan sisa dari mereka?

“Ini sangat serius dan perkara ini telah berlarutan lama dari pemerintahan sebelum ini. Ia perlu dibendung segera agar perkara sebegini dapat dihentikan,” ujar Khairuddin ketika dihubungi.

Khairuddin A Rahim (kiri) menunjukkan tempat pelupusan yang tidak boleh dimasuki.

Sehubungan dengan itu, Khairuddin akan membawa perkara tersebut ke pihak berwajib untuk menyiasat akan perkara tersebut.

“Kami akan membawa perkara ini kepada Suruhanjaya Pencengahan Rasuah Malaysia (SPRM) untuk siasatan kerana pihak kami mendapat laporan terdapatnya kegiatan rasuah yang berlaku.

“Selain itu, dalam sidang Dewan Negeri Johor yang bakal berlangsung pada 9 Ogos 2018 akan datang, perkara ini akan dibangkitkan agar pihak kerajaan mengambil maklum akan perkara ini,” katanya.

Beliau juga akan membawa perkara tersebut ke peringkat nasional sekiranya perkara yang berlaku ini membabitkan keharmonian di antara kedua buah negara, Malaysia dan Singapura.

Tiada ulasan: