"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Bentang belanjawan, ke mana hilangnya Abdul Hadi, soal MP DAP

MALAYSIADATELINE
Ketidakhadiran Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang dalam pembentangan Belanjawan 2019 di Dewan Rakyat dipersoal oleh Ahli Parlimen DAP Lim Lip Eng.

Lip Eng berkata, buat pertama kali dalam sejarah negara belanjawan tahunan yang dibentangkan kerajaan oleh Menteri Kewangan Lim Guan Eng

Semalam, buat pertama kali dalam sejarah negara, belanjawan tahunan pihak kerajaan dibentangkan oleh Menteri Kewangan dari Pakatan Harapan, beliau berkata Ahli Parlimen Marang itu tidak hadir.

“Pas hanya mewakilkan timbalan presidennya, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man untuk mengulas ringkas pembentangan belanjawan oleh Sdr Lim Guan Eng.

“Malang bagi Marang, ketidakhadirannya di Parlimen menjadikan beliau semakin tidak relevan dalam politik pembuat dasar, dan hanya barangkali mampu bermain dengan politik sentimen perkauman dan agama demi survival sendiri,” ujarnya.

Katanya, sekiranya Abdul Hadi hadir ke Parlimen ketika demonstrasi membantah ratifikasi ICERD dan turun bertemu peserta demonstrasipada Rabu lalu, tetapi gagal menghadirkan diri untuk perkara yang lebih penting, seperti pembentangan belanjawan sulong kerajaan baharu, sukar difahami, katanya.

“Bagaimana cara beliau menyusun keutamaan, saya tidak akan pernah faham,” ujar Lip Eng.

Tiada ulasan: