"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

PKR kemungkinan berpecah selepas pemilihan, kata penganalisis

PKR kemungkinan berpecah selepas pemilihan, kata penganalisis
Robin Augustin - November 21, 2018 10:40 AM
137
Shares
PETALING JAYA: Seorang penganalisis politik berkata PKR kemungkinan akan berpecah selepas pemilihan yang diragui walaupun berlaku adegan berpelukan antara Rafizi Ramli dengan pesaing sengitnya, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali pada kongres parti itu, Sabtu lalu.

Bercakap kepada FMT, Andrew Aeria berkata cabaran terdekat Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim adalah menyatukan puak dalam parti itu.

“Dengan proses pemilihan yang sangat mencurigakan oleh ketidak teraturan yang serius, perbincangan reformasi PKR kini tidak meyakinkan,” katanya ketika diminta mengulas mengenai keputusan pemilihan PKR dan kongres baru-baru ini.

Aeria berkata, PKR kini menuai apa yang ditanamnya kerana ia tidak cukup melabur dalam mendidik ahli-ahlinya atau membina institusi parti tetapi hanya memberi tumpuan kepada mengambil alih Barisan Nasional.

“Anwar kini perlu memberi tumpuan untuk menguatkan parti dan mendidik ahlinya mengenai demokrasi. Pembangunan ideologi tulen diperlukan,” kata Aeria yang juga bekas pensyarah Universiti Malaysia Sarawak.

Bagaimanapun, beliau berkata ini mungkin mencabar kerana Anwar dilihat oleh beberapa pihak sebagai memilih puak semasa pemilihan parti.

Sementara itu, Prof James Chin, pengarah Institut Asia di Universiti Tasmania berkata keputusan pemilihan dilihat oleh mereka yang dikaitkan dengan Azmin yang memenangi kebanyakan jawatan, akan memberi implikasi besar terhadap puak Rafizi.

“Bagaimana mereka boleh berfungsi apabila semua jawatan penting berada di bawah puak Azmin? Bagaimana anda membina semula dalam parti? Itulah sebabnya anda mendengar khabar angin mereka akan meninggalkan parti itu.”

Chin berkata ia terpulang kepada Anwar untuk memulihkan keruntuhan parti tetapi menambah Rafizi perlu diberi kuasa, sama ada melalui pilihan raya atau ahli dewan negara.

Beliau berkata Rafizi tidak boleh diabaikan kerana beliau memperoleh hampir separuh undi dalam parti itu.

Prof Madya Awang Azman Awang Pawi dari Universiti Malaya, pula berkata pemimpin dan ahli PKR mesti menerima mereka yang akan berada di bawah kepimpinan yang lebih mantap dan tegas di bawah Anwar, berbanding bekas presiden Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail yang dianggap “lebih lembut” dan lebih bersedia untuk “memberi muka” kepada semua pihak.

Beliau juga berkata tidak ada isu kepimpinan parti dikuasai oleh “orang” Azmin kerana tidak ada lagi kem dalam parti itu seperti yang dikatakan Anwar dalam ucapannya pada kongres tersebut.

“Sekarang, Anwar adalah pemimpin kepada semua dalam PKR.”

Bagaimanapun, Awang Azman berkata beliau menjangkakan Anwar melantik orang tertentu ke jawatan tertentu dalam kepimpinan parti, yang akan menghapuskan persepsi bahawa parti itu dikawal oleh “orang” Azmin.

“Saya menjangkakan selepas pelantikan, kepimpinan parti akan terdiri daripada kebanyakan mereka yang setia kepada Anwar.”

Tiada ulasan: