"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Amanah sedia terima wakil rakyat PAS, kata Mohamad Sabu

PETALING JAYA: Amanah tidak akan menghalang Ahli Parlimen PAS daripada menyertai parti itu sekiranya parti Islam tersebut berpakat dengan Umno, kata Mohamad Sabu.

Presiden Amanah itu, yang lebih dikenali sebagai Mat Sabu berkata, mendoakan supaya 2 parti itu bergabung “di hadapan mata semua orang”, lapor akhbar The Star.

“Saya mahu mereka bersatu,” kata Mohamad, lapor akhbar berbahasa Inggeris itu.

Beliau berkata demikian ketika merasmikan konvensyen Amanah Selangor hari ini.

Terdahulu, Mohamad menempelak Umno dan PAS kerana mahu bekerjasama walaupun selepas kalah dalam pilihan raya umum 9 Mei lalu.

Katanya, kedua-dua parti itu telah pun bercakap tentang pergabungan semasa beliau masih di dalam PAS.

Mohamad menyertai PAS 1981 sehingga menjadi timbalan presiden parti itu.

Pada 2015, bersama-sama beberapa Ahli Parlimen PAS yang lain, Mohamad keluar parti untuk menubuhkan parti Gerakan Harapan Baru, sebelum nama itu ditukar kepada Parti Amanah Negara.

Malam tadi, Presiden Umno, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi mencadangkan gabungan dengan PAS, dengan menggesa 2 parti itu mengetepikan perbezaan antara mereka atas “nama Islam, Melayu, Malaysia dan Bumiputera”.

Bekas timbalan perdana menteri itu berkata, adalah silap sekiranya 2 parti itu bertelagah.

Zahid berkata demikian pada satu himpunan membantah ratifikasi Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Semua Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD) di Pasir Salak, Perak.

Tiada ulasan: