"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Amerika Syarikat beri amaran tahap empat Covid-19, jangan ke Malaysia

SURI LAILA

Amerika Syarikat memberi amaran kepada rakyatnya untuk tidak melakukan penerbangan ke Malaysia berikutan Malaysia dikatakan sudah mencapai tahap keempat Covid-19.

Menerusi nasihat perjalanan yang disediakan di laman web ‘travel state’ negara itu, AS menyatakan bahawa Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit (CDC) telah mengeluarkan Notis Kesihatan Perjalanan tahap empat untuk Malaysia yang menunjukkan tahap Covid-19 sangat tinggi di negara ini.

“Jangan melancong ke Malaysia kerana Covid-19. Baca keseluruhan penasihat perjalanan.

“Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit (CDC) telah mengeluarkan Notis Kesihatan Perjalanan Tahap 4 untuk Malaysia kerana Covid-19.

“Terdapat juga sekatan yang mempengaruhi kemasukan warganegara AS. ke Malaysia,” tulis portal tersebut.

Ketika ini, kebanyakan negara telah pun mengeluarkan nasihat perjalanan berkenaan Covid-19.

Orang ramai boleh mendapatkan maklumat dan sumber tentang negara yang mungkin sedang dalam rancangan untuk kunjungi.

Setakat semalam, negara mencatatkan keseluruhan kes positif Covid-19 sebanyak 384,688 kes dengan hampir seminggu Malaysia merekodkan peningkatan kes melebihi 2,000. 

Kerajaan bagaimanapun menafikan negara akan berhadapan dengan gelombang keempat kerana gelombang ketiga Covid-19 masih belum reda.

Tiada ulasan: