"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Cina DAP ni buat hal lagi, orang yang dibantu, bantu orang lain pula

BORHAN AHMAD

Ingat lagi Cina DAP ini. Steven Sim Chee Keong, si Kristian DAP yang cuba untuk mendapat publisiti murah dengan membantu orang Melayu sebagaimana yang dikatakan oleh Pensyarah UUM, Dr Kamarul Zaman Yusoff.

Dia buat hal sekali lagi. Kali ini beliau menceritakan bagaimana orang yang dibantu olehnya telah berjaya membantu rakan yang senasib dengan beliau.

Menurut ahli Parlimen Bukit Mertajam itu, beliau menerima satu foto yang menyebabkan air matanya berlinangan, menangis kegembiraan.

Ini kisah yang diceritakan oleh ahli Parlimen DAP ini.

“Saya baharu menerima gambar ini. 

“Ingat lagi Puan Ros? Ibu dengan 10 orang anak yang diusir dari rumah sewa 10 hari sebelum Ramadan. Setelah saya membantunya, dia kini berniaga di pasar Ramadan kat Alma, Bukit Mertajam.

“Tadi Ros telah melawat dan berbuka puasa dengan Ida, seorang wanita yang hampir senasib dengannya.

“Ida bukan sahaja diusir dari rumahnya pagi ini malah terpaksa menanggung hutang RM5,000 oleh suaminya, seorang warga asing yang telah meninggalkannya dan kembali ke negara asal. Poket hanya tinggal 50 ringgit.

“Ros tak kenal Ida. Tapi apabila dia dapat tahu tentang kesusahan yang dihadapi oleh Ida, dia menawarkan diri untuk melawat Ida. Ketika di sana, Ros tiba-tiba menghulurkan RM300 kepada Ida. Hanya orang yang pernah susah akan benar-benar faham kesusahan orang lain.

“Hari itu Puan Ros dibantu, hari ini dia membantu orang lain. Saya berasa amat terharu. Siapalah yang potong bawang ni.

“Ya betul, hidup ini penuh cabaran, ramai yang susah, sakit dan sedih. Tapi percayalah, kasih sayang tetap akan menang jua. Kasih sayang mampu mengatasi segala kepahitan dan keperitan.

“Daripada kasih sayang ibu bapa sehinggalah kasih sayang antara kekasih dan sesama manusia, kasih sayang begitu manis sekali.

“I ❤️ you very much, Malaysia.

Sebelum ini, bantuan Steven Sim terhadap budak Melayu Kelantan yang bekerja sebagai penghantar makanan dengan Food Panda di Pulau Pinang telah dihina oleh pensyarah UUM itu sebagai cuba mencari publisiti murah.

Akibatnya, Steven telah mengarahkan peguamnya untuk menyaman pensyarah UUM itu.

Netizen pula mengutuk pensyarah UUM itu kerana menjadikan isu bantuan kemanusiaan ini kepada isu perkauman.

Zulhazmi membuat laporan polis di IPD Cheras.

Seorang peguam Zulhazmi Syarif telah membuat laporan polis mengenainya.

Kelmarin, 21 April, beliau telah ke Balai Polis IPD Cheras, Kuala Lumpur untuk memberikan keterangan ekoran laporan polis yang beliau buat.

“Selesai hari ni… giliran Kamarul Yusoff pulak la.. samada direkod keterangan atau …..” tulis Zulhazmi selepas memberikan keterangan itu.

Beliau memberikan keterangan di bawah Seksyen 298A dan Seksyen 504 Kanun Keseksaan serta Seksyen 233 Akta Suruhanjaya Komunikasi dan Multi Media.

Tiada ulasan: