"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

PN ‘beli jiwa’ lebih dua juta penjawat awam, pesara menjelang Aidilfitri

FAZLI RADZI

Kerajaan Perikatan Nasional (PN) hari ini dilihat cuba ‘membeli jiwa’ penjawat awam dan pesara kerajaan dengan pengumuman pemberian duit raya.

Bantuan Khas Kewangan Aidilfitri itu sebanyak RM500 kepada semua penjawat awam Gred 56 dan ke bawah, serta RM250 kepada pesara kerajaan.

Pejabat Perdana Menteri memaklumkan, pemberian itu akan turut membabitkan kakitangan lantikan kontrak, kontrak untuk perkhidmatan, pegawai sambilan harian (PSH) serta lantikan di bawah MySTEP dan RM250 kepada Pesara Kerajaan.

Jelasnya, bantuan khas itu yang bakal memanfaatkan lebih dua juta penjawat awam dan pesara, akan dibayar bersama dengan pembayaran gaji Mei, iaitu pada 6 Mei depan.

Kenyataan sama juga menyebut pengumuman pemberian duit raya untuk tahun ini dibuat lebih awal daripada tahun-tahun sebelumnya atas keprihatinan kerajaan dalam membantu mereka membuat persiapan awal menjelang Aidilfitri.

“Kerajaan berharap dengan pemberian Bantuan Khas ini dapat meringankan beban kewangan kepada penjawat awam dan pesara serta dijadikan sebagai pemangkin kepada mereka untukterus berkhidmat dengan penuh dedikasi,” katanya lagi.

Tiada ulasan: