"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Lagi kes 'buat bodoh-bodoh' atau memang bodoh

Terpedaya ‘kekasih dalam talian’, ahli perniagaan rugi RM74,000

FMT Reporters

PETALING JAYA: Seorang ahli perniagaan kerugian RM74,000 selepas terpedaya dengan lelaki dipercayai ahli sindiket Love Scam yang dikenali di laman sosial Facebook sejak April lalu.

Ketua Polis Daerah Barat Daya Kamarul Rizal Jenal berkata, siasatan awal mendapati suspek yang berasal dari Amerika Syarikat mendakwa mengalami masalah kewangan untuk projek cari gali di Itali.

Menurutnya, wanita berusia 47 tahun yang sudah berkahwin itu mempercayai suspek memerlukan bantuan lalu bertindak memindahkan wang berjumlah RM74,000 menerusi tujuh transaksi ke dalam dua akaun bank yang diberikan.

“Bagaimanapun, mangsa menyedari ditipu selepas menceritakan perkara itu kepada rakannya.

“Mereka membuat semakan gambar yang digunakan suspek di Facebook dan didapati ia adalah akaun palsu sebelum mangsa membuat laporan polis, semalam,” katanya dalam kenyataan.

Menurutnya, kes disiasat mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan kerana menipu.

Katanya, orang ramai dinasihatkan tidak mudah terpedaya dengan muslihat penipuan Love Scam atau Parcel Scam menerusi media sosial.

Tiada ulasan: