"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

PRU15: Pas lebih untung ‘poligami’ dengan Umno, Bersatu tapi…

MALAYSIA DATELINE

Pas akan mendapat lebih keuntungan jika terus menjalinkan ikatan dengan kedua-dua parti iaitu Umno dan Bersatu dalam Pilihan Raya Umum ke-15 nanti, kata penyelidik.

Menurut Ketua Penyelidik Ilham Centre Dr Mohd Yusri Ibrahim kerjasama Pas dengan Bersatu di dalam Perikatan Nasional dilihat lebih mudah membuat proses pembahagian kerusi.

Malanganya kata beliau, Bersatu tiada sokongan akar umbi yang kuat untuk memberi nilai tambah kepada Pas.

“Itu senario jika Pas terpaksa memilih mana-mana satu antara Umno dan PPBM (Bersatu), pilihan untuk monogami.

“Namun sudah tentu lebih menguntungkan untuk Pas jika terus menjalinkan ikatan dengan kedua-duanya.

“Kata teman-teman yang berpengalaman, poligami itu lebih nikmat, walaupun bahagianya belum tentu,” kata beliau dalam tulisan ringkasnya di facebook.

Beliau berkata demikian susulan ditanya apa yang terbaik untuk PAS hadapi PRU15, sama ada bersama Umno atau PN.

Jelasnya, Pas wajar berkolisi dengan Umno untuk Pas mendominasi sepenuhnya pengundi segmen Melayu-Muslim

Ini kerana katanya, kedua-dua parti ini memiliki sokongan akar umbi terkuat di kawasan Melayu-Muslim, gabungan keduanya akan memberi impak maksima.

“Namun sudah tentu proses pembahagian kerusi akan jadi sangat sukar kerana mereka telah bertarung dan membina kekuatan di kerusi yang sama sejak sekian lama,” ujarnya lagi.

Tiada ulasan: