"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Rayuan kes Pulau Batu Putih, Umno ni ada akai ke?

JAMZURI ARDANI

Dia gini … bila Kerajaan Malaysia dan Singapura bersetuju untuk membawa pertikaian berkenaan pemilikan Pulau Batu Puteh pada tahun 2007 ke Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ), ia telah meletakkan syarat bahawa kedua-dua negara perlu melakukan perjanjian bertulis menyatakan bahawa kedua-dua negara perlu bersetuju menerima keputusan ICJ sebagai keputusan muktamad dan tidak akan membuat sebarang rayuan ke atas keputusan yang dibuat.

Surat dari kerajaan Johor kepada Singapura yang menjadi bukti utama dalam perbicaraan kes Pulau Batu Puteh di ICJ.

Perjanjian itu dibuat di zaman pentadbiran Pak Lah sebagai PM. Kerajaan PH tidak mempunyai pilihan selain menghormati perjanjian yang telah ditandatangani di peringkat antarabangsa.

Kalau kerajaan membuat rayuan ke atas keputusan tersebut, ini bermakna negara kita telah mungkir janji dan melanggar perjanjian yang dibuat dengan negara lain.

Memanglah Singapura mungkin tak akan serang Malaysia kalau kita langgar perjanjian tersebut.

Tapi di mana maruah negara kita kalau kita langgar perjanjian?

Bukankah Al Quran jelas memerintahkan kita supaya teguh berpegang dengan perjanjian? Tak kan sebab Pulau Batu Puteh kita nak campak ajaran Quran ke laut?

Umno sepatutnya meminta maaf kepada rakyat Malaysia kerana gagal membuat kerja rumah yang sepatutnya ketika kes ini dibicarakan di ICJ sebelum ini sehingga kita kalah dalam perbicaraan tersebut.

Yang membuat perjanjian itu kamu, tiba-tiba kamu mahu salahkan PH sebab tidak melanggar perjanjian yang kamu pernah tandatangani semasa jadi kerajaan.

Akai ada?

Tiada ulasan: