"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Ismail Haniyeh sahkan tiga anaknya terbunuh

Malaysiakini 

Pemimpin tertinggi Hamas Ismail Haniyeh mengesahkan  bahawa tiga anak lelakinya terbunuh dalam serangan udara terbaru rejim Israel ke atas Gaza.

Media berkaitan Hamas berkata, memetiknya sebagai berkata, kereta yang dinaiki anak lelakinya diserang di kem Al-Shati berhampiran Bandar Gaza.

Menurut BBC, Haniyeh dilaporkan berkata bahawa insiden berkenaan  tidak akan mengubah tuntutan Hamas dalam perbincangan yang bertujuan mencapai perjanjian gencatan senjata.

Tentera Israel berkata anak lelaki Haniyeh itu adalah anggota sayap tentera Hamas.

Kumpulan itu dilaporkan dalam perjalanan menyambut Aidilfitri bersama keluarga mereka.

Haniyeh memberitahu stesen Al Jazeera bahawa tiga anak lelaki - Hazem, Amir, dan Muhammad - tinggal di Gaza semasa perang.

Kenyataan Hamas kemudiannya menyebut empat cucu Haniyeh - Mona, Amal, Khaled dan Razan - adalah antara mereka yang terbunuh dalam apa yang mereka panggil sebagai serangan "khianat dan pengecut".

Haniyeh berkata, dia dimaklumkan mengenai berita itu ketika dia melawat rakyat Palestin yang cedera yang dibawa untuk rawatan di ibu kota Qatar, Doha, tempat  pemimpin Hamas itu tinggal.

"Musuh akan menjadi delusi jika mereka fikir bahawa menyasarkan anak-anak saya, pada kemuncak rundingan [gencatan senjata] dan sebelum pergerakan itu menghantar tindak balasnya, akan mendorong Hamas untuk mengubah kedudukannya," katanya kepada Al Jazeera.

Dalam komen yang dilaporkan di saluran Telegram Hamas, dia bersyukur kepada Allah atas "penghormatan" yang dianugerahkan kepadanya dengan apa yang disebutnya sebagai "syahid buat anak-anak dan cucu-cucunya".

Menurut tentera Israel, mereka berjaya  "menghapuskan tiga operasi sayap tentera Hamas di tengah Semenanjung Gaza", sambil menambah bahawa mereka adalah anak kepada Ismail Haniyeh. Kenyataan itu tidak menyebut tentang kematian cucu Haniyeh yang dilaporkan.

Tiada ulasan: