"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pakar Patologi kerajaan tolak keterangan Dr Pornthip

Harakahdaily
KUALA LUMPUR, 19 Feb:
Pakar patologi kerajaan yang mengendalikan bedah siasat kedua ke atas mayat Teoh Beng Hock November lalu memberitahu inkues hari ini bahawa bekas setiausaha politik kepada Exco Kerajaan Negeri Selangor itu meninggal dunia kerana jatuh dari bangunan tinggi.

Sehubungan itu, Ketua Jabatan Patologi Hospital Sungai Buloh Dr Shahidan Md Noor juga menafikan rumusan pakar forensik dari Thailand, Dr Pornthip Rojanasunand bahawa kemungkinan wujud pergelutan ataupun duburnya ditembusi benda tertentu sebelum dia terjatuh dari Plaza Masalam.

Dr Shahidan menambah beliau juga bersetuju dengan penemuan hasil bedah siasat pertama yang dijalankan oleh hospital kerajaan pertengahan tahun lalu.

Beliau mempertikaikan keterangan Dr Pornthip yang khidmat kepakarannya diperoleh oleh kerajaan negeri Selangor dalam inkues ini.

Jelas Dr Shahidan, pada pandangannya kesan-kesan luka di bahagian leher Teoh adalah kerana terjatuh dan tiada bukti wujudnya elemen ‘asphyxia’.

Inkues kini berlangsung setelah Teoh ditemui mati pada 16 Julai lalu di koridor tingkat lima Plaza Masalam, Shah Alam selepas ditemu siasat oleh pegawai SPRM Selangor di tingkat 14, bangunan itu berhubung dakwaan salah guna peruntukan kerajaan negeri.

Pada akhir November lalu mayat Teoh digali semula atas permintaan keluarganya ekoran keterangan Dr Porntip bahawa 80 peratus kemungkinan menunjukkan beliau dibunuh, bukannya membunuh diri.

Keluarga Teoh Beng Hock berharap Dr Pornthip akan memberikan keterangan selepas menjadi pemerhati bedahsiasat kedua ini.

Tiada ulasan: