"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

PAS mahu proses kehakiman adil

Khairul Azlam
KUALA TERENGGANU, 20 Feb:
PAS sebagai sebuah parti Islam, dari segi dalaman mahu proses kehakiman di negara ini berlaku dengan adil dan baik, kata Presidennya, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang.
Ini, kata beliau, khususnya mengikut konsep Islam itu sendiri yang perlu diberikan hak kepada orang yang dituduh, hakim dan yang menuduh.

“Semua pihak mempunyai perhitungan dosa dan pahala, bukan sahaja undang-undang yang lahir undang-undang barat,” ujarnya kepada media selepas merasmikan Himpunan Pemuda Islam Kawasan Kuala Terengganu (Pemikat) 2010 di Markas Tarbiah PAS kawasan, di sini semalam.

Justeru, beliau yang juga Ahli Parlimen Marang mengingatkan pihak berkenaan, sekiranya masalah itu tidak diselesaikan di atas dunia ini dengan betul, maka Tuhan akan menyelesaikan juga di hari kiamat kelak.

“Sebab itulah dalam Islam ini ada undang-undang hudud yang termasuk di dalamnya undang-undang qazaf, dengan saksi-saksi yang betul, dengan cukup jumlahnya empat orang saksi, yang budiman, yang beriman dan berakhlak,” jelasnya ketika diminta mengulas campur tangan asing berhubung perkara itu.

Beliau menambah, hakim pula mestilah orang yang beriman dan bertaqwa.

Tiada ulasan: