"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

UiTM : Umno jahil undang-undang yang dibuatnya sendiri

Parti Islam Se-Malaysia (PAS) kesal dengan kejahilan Umno yang mengakui bahawa mereka tidak tahu tindakan mereka mengadakan program politik dalam kawasan Universiti Teknologi Mara, (UiTM) Jengka, Pahang itu bertentangan dengan Akta 174 UiTM

Umno sepatutnya bertanggungjawab dan melihat akta itu kerana merekalah yang menciptanya sebelum ini hingga memisahkan masyarakat kampus dari dunia Politik. Mereka sendirilah yang mencipta undang-undang yang menghalang fasiliti dan segala apa yang ada didalam kampus itu untuk digunakan bagi tujuan politik kecuali dengan kebenaran Menteri yang mana menterinya juga adalah ahli Umno.

Kejahilan Umno Pahang ini sangat mendukacitakan kerana mereka memperlakukan harta kerajaan seperti harta mak bapak mereka. Orang lain tak boleh guna, tapi mereka dengan senang-lenang mengubal akta yang hanya membolehkan mereka sahaja mengunakannya.

Kenyataan PAS sebelum ini sememangnya bertujuan untuk membongkar program berkenaan. PAS mahu mempastikan Umno Pahang yang membangkrapkan negeri itu benar-benar membayar sewa fasiliti yang digunakan kerana kita tidak mahu apa yang berlaku pada Elegant Advisory Sdn. Bhd. dan vendor-vendor lain berlaku pada UiTM.

Sudah ada beberapa kes dilaporkan yang mana Umno menempah, menyewa dan mengunakan sesuatu kemudahan tetapi mereka tidak bayar dan kes dibawa ke mahkamah. Kes-kes ini tidak termasuk kes pengunaan fasiliti seperti Dewan orang ramai, tabika Kemas dan padang-padang awam yang sering digunakan Umno secara percuma selama ini.

Dalam kes UiTM, PAS menempelak Umno yang terdesak memberikan penjelasan bahawa mereka akan bayar segala kos selepas habis konvensyen itu, walhal kebiasaannya bila mana-mana agensi mengunakan fasiliti kampus itu mereka kena membuat bayaran pendahuluan terlebih dahulu.

PAS mendesak UiTM menjelaskan berapakah bayaran yang diterima mereka dari Umno dan mahu UiTM memberikan jaminan untuk memberikan hak yang sama kepada organisasi lain termasuk parti Politik bukan Umno yang berhasrat menyewa fasiliti kampus itu dimasa hadapan tanpa sebarang kekangan.

Ustaz Idris Ahmad,
Ketua Penerangan PAS Pusat.
http://idrisahmad.wordpress.com

Tiada ulasan: