"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Felda Gawat: BN Tumbang di Pahang, Johor dan Negeri Sembilan?

Mohd Nasaie Ismail
Pilihanraya 1999 diadakan dalam suasana politik negara panas pasca pemecatan Dato' Seri Anwar Ibrahim pada 2 September 1998. Pilihanraya yang diadakan setahun berikutnya iaitu 29 November 1999 ternyata memberi kesan besar kepada undi BN khususnya di kerusi-kerusi Melayu.

Pahang negeri yang sejuk suam politiknya dikejutkan dengan kemenangan Barisan Alternatif di 8 kerusi dun, iaitu 6 PAS, 1 DAP dan 1 KeAdiLan. Daripada 8 kerusi dun tersebut, 5 daripadanya adalah kawasan Felda iaitu dun Jengka, Paya Besar, Tahan, Guai dan Chini. Dun Jengka yang dimenangi Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man, sepenuhnya Felda. Dun Paya Besar hampir separuh pengundi Felda, Dun Tahan sekitar 30 peratus pengundi Felda di dua buah rancangan Felda dan Chini juga lebih 50 peratus kawasan Felda.

Penulis mengikuti dekat perubahan di dun Jengka. Daripada 10 pusat pengundian, PAS memenangi enam daripadanya iaitu peti undi Jengka 11,15,17,18, 19 dan Bandar Jengka. Di Peti undi Jengka 14, 16, 20 dan 21, Pas kalah, tetapi saluran dua ada yang menang dan peningkatan undi juga naik mendadak. Di peti undi Felda Jengka 16, cula yang dibuat selepas pilihanraya menunjukkan hampir setiap rumah peneroka ada pengundi PAS. Samada ibu-bapa, anak atau menantu. Hatta di rumah pemimpin-pemimpin utama UMNO cawangan pun ada pengundi PAS dikalangan anak dan menantu peneroka.

Formula yang sama berlaku dihampir setiap dun yang dimenangi oleh Barisan Alternatif ketika itu. Bermakna, kawasan Felda dimenangi oleh undi anak muda yang membuat perubahan. Majoriti generasi kedua dan ketiga Felda ini tinggal di luar khususnya Lembah Klang, Seremban, Seberang Perai dan Johor Bahru. Gelombang reformasi di Lembah Klang telah dibawa balik ke kampung dan perubahan telah berlaku. Oleh itu, sejarah terbukti, Felda boleh berubah!

Dalam pilihanraya 2008, PAS kalah di dun Jengka, tetapi saluran dua dan tiga menang di 9 daripada 13 peti undi anak muda ini. Ini mengambarkan masa depan di kawasan Felda ini cerah. Ini berlaku ditengah gelombang Tsunami 2008 yang tidak disedari oleh pengundi Melayu dan luar bandar. Pasca 2008, kehangatan politik negara lebih besar dan luas kesannya berbanding Reformasi 1999.

Formula kemenangan BA di 5 daripada 8 dun BA di Pahang akan kembali berlaku pada pilihanraya ke-13 ini. Malah ia akan meluas ke Johor dan Negeri Sembilan yang menjadi kubu UMNO. Setidaknya ada dua faktor besar akan mempengaruhi perubahan ini. Pertamanya gelombang panas 'perubahan pasca Tsunami 2008' akan dibawa balik oleh pengundi luar Felda. Jika Reformasi 1999 hanya di Kuala Lumpur, tetapi Tsunami 2008 telah merubah Johor dan Negeri Sembilan dengan kemenangan beberapa dun.

Ditambah dengan kecamukan isu FGV mutakhir ini yang diperhatikan oleh pengundi muda melalui FB dan media baru. Keduanya faktor ketuaan saluran satu yang akan mengakibatkan berkurangan pengundi tetap BN. Di Felda Bukit Besar, Kulai, jumlah peneroka 450 orang lebih kurang.

Yang berbaki masih hidup sekitar 60 orang. Kebanyakan Felda di Johor seperti Bukit Ramun, Taib Andak, Tenggaruh dan lain-lain, jumlah peneroka hanya tinggal sekitar 25 peratus sahaja. Bakinya meninggal dunia. Begitu juga Felda-felda di Pahang dan Negeri Sembilan, peneroka sudah ramai meninggal dunia. Maka pengundi generasi kedua, ketiga dan keempat akan membentuk lebih 75 peratus undi. Lebih besar daripada pengundi peneroka yang berbaki.

Hal inilah yang akan menggugat BN di Pahang, Negeri Sembilan dan Johor. Jika Felda di Pahang boleh berubah pada pilihanraya 1999, kenapa tidak hal yang sama akan berlaku di Johor dan Negeri Sembilan pada pilihanraya kali ini, kerana faktor yang sama sedang melanda kawasan Felda hari ini. Malah lebih besar lagi. Di Pahang, hanya parlimen Kuantan dan Indera Mahkota sahaja tidak ada Felda. Baki 11 parlimen lagi mempunyai Felda yang banyak termasuk Pekan yang diwakili Perdana Menteri. Dua dun dalam parlimen Pekan pernah dimenangi PAS iaitu Kuala Pahang dan Chini. Dalam isu FGV, peneroka teramai yang menolak pinjaman dipaksakan untuk membeli saham ialah daripada Jengka dan Chini. Dalam kes sama Felda berkait isu penipuan gred sawit pun ramainya daripada Chini.

Inilah beberapa gambaran umum dan khusus berkait kawasan Felda untuk pilihanraya yang akan datang. Sebelum ini, analisis politik di ketiga negeri ini akan meletakkan Felda sebagai aset tetap BN dan menjadi penyebab Pakatan Rakyat sukar memenangi negeri tersebut. Tetapi jika formula kemenangan B.A di Pahang 1999 ini diambil kira, maka BN bukan sekadar boleh tergugat di tiga negeri ini, silap hari bulan pengundi Felda akan menjadi sebab tumbangnya BN di Pahang, Negeri Sembilan dan Johor. Harus diingat, pengundi di Felda majoritinya bukan lagi peneroka, tetapi generasi kedua dan ketiga.

Pengerusi ANAK di Lembah Klang.

PENCETUS MINDA RAKYAT http://www.wartautara.com

PENVET

1 ulasan:

Arrazzi Alhafiz Alattas berkata...

YAB Dato Sri Najib, sorry to say. You lost my vote from the very beginning, sir.

Cant wait to participate in the very soon GE13.

Anak Chini di Perantauan