"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

BN tidak berpeluang menang di Kajang: Bekas menteri


Zainuddin yakin bahawa zaman kegemilangan BN sudah berlalu. - Gambar The Malaysian Insider.
Barisan Nasional (BN) tidak berpeluang menang dalam pilihan raya kecil (PRK) Kajang kerana pengundi Cina sudah membuat keputusan masa depan mereka bukan lagi bersama BN, kata bekas menteri Kabinet Umno Tan Sri Zainuddin Maidin.

"Mereka telah memutuskan masa depan mereka bukan lagi bersama dengan BN, itu yang saya fikir. Sekadar orang Melayu yang boleh dibawa untuk menyokong Umno.

"Tapi orang Cina telah buat keputusan mereka. Zaman BN yang menyakinkan sudah berlalu, telah datang zaman yang sukar untuk BN menyakinkan," ujar bekas Ketua Pengarang Utusan Malaysia itu.

Oleh itu, bagi bekas menteri penerangan tersebut, tidak mungkin pengundi Cina akan mengubah fikiran untuk memilih BN pada ketika parti pemerintah tersebut dilihat lemah.

"Saya rasa, BN pasti kalah dalam PRK di Kajang.

"Saya tidak fikir orang Cina akan berubah fikiran mereka. Tidak ada," kata Zainuddin kepada The Malaysian Insider mengenai peluang BN untuk menang di Kajang.

Komposisi pengundi di Kajang membentuk 49% Melayu, 40% Cina, 10% India dan 0.91% lain-lain.

Keputusan pilihan raya umum ke-13 lalu, kekalahan banyak kerusi BN disumbangkan oleh pengundi Cina yang membuat keputusan untuk tidak mengundi parti pemerintah.

Keputusan mengosongkan kerusi Kajang yang dibuat oleh PKR bagi memberi laluan kepada Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim bertanding juga dikatakan mengambil kira faktor komposisi majoriti pengundi Cina di Kajang.

Zainuddin melihat strategi bertanding di Kajang tersebut sebagai cubaan Anwar untuk memperlihatkan dirinya sebagai seorang pemimpin Melayu mewakili semua kaum.

"Anwar akan memperlihatkan dirinya sebagai seorang Melayu yang mewakili semua kaum.

"Jadi kemenangan beliau akan mencerminkan beliau adalah seorang pemimpin yang dapat menang tanpa berasaskan faktor kaum," ujarnya lagi.

Menurut Zainuddin lagi, kemenangan Anwar juga akan memberi persepsi rakyat terhadap kemampuan bekas timbalan perdana menteri tersebut untuk memimpin negara.

"Jadi, beliau berpotensi untuk jadi perdana menteri pada masa depan.

"Sesuai dengan sentimen dengan orang Cina sekarang ini yang melihat beliau sebagai orang yang akan merentas harapan ke arah satu equality dalam Malaysia lah," ujarnya lagi.

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kajang PKR Lee Chin Cheh pada Isnin lalu meletakkan jawatan untuk memberi laluan kepada Anwar bertanding di kerusi tersebut.

Lee, 42, merupakan seorang peguam dan bekas ahli parti Gerakan selama 10 tahun.

Bekas Ahli Majlis Bandaraya Petaling Jaya itu menggantikan Lee Kim Sin yang popular sebagai Adun Kajang dalam PRU13.

Dalam PRU13, Lee mendapat 19,571 undi berbanding calon BN, Lee Ban Seng yang mendapat 12,747 undi.

Tiada ulasan: